Watch / A tribute to Manfred Mann´s Earth Band

Live at MX Rockbar, Alingsås 25/5-2012

Text / Foto: Staffan Vässmar

För att fira invigningen av MX Rockbars nya uteservering, hade man bjudit in Göteborgsbandet Watch till att stå för den musikaliska underhållningen. Som namnet antyder är bandet ett tributeband till Manfred Mann´s Earth Band, och man har tagit sitt namn efter MMEB:s klassiska platta ”Watch”. Om man talar med ”vanligt” folk om MMEB är det många som inte har en aning om vad man talar om, men om man däremot nämner låtar som ”Davy´s on the road again” och ”Mighty Quinn” så faller polletten ner.

När jag anländer till MX Rockbar strax före spelstart är det smockfullt på den nya uteserveringen och stämningen är på topp, vilket inte är så konstigt då det är lönedag, fredagskväll och solen steker från en klarblå kvällshimmel. Inne i lokalen är det däremot närmast folktomt, men den fylls snabbt på när Watch drar igång sin första låt. Bandet har inte bara lagt fokus på MMEB:s grymma platta ”Watch” (1978) genom sitt bandnamn, utan man utlovar dessutom att nämnda platta ska framföras i sin helhet under kvällen. Watch är som sagt ett ”tributeband” och det känns lite skoj i sammanhanget med tanke på att MMEB hade för vana att på sina plattor / live tolka många andra artisters alster, och under kvällen kom vi att bjudas på spår skrivna av bland annat Dylan, Springsteen, The Band mfl.

Bandet väljer för kvällen att lira spåren från ”Watch”-plattan i samma ordning som på originalet. Man inleder starkt med ”Circles”, och efter lite tekniskt strul med ett pedalbord löper det på som det ska. Det som först frapperar mig, förutom att bandet lirar helt jävla grymt, är den otroliga röstlikhet som finns i vokalisten / keyboardisten Lennart Carlbergs röst. Han låter verkligen som Chris Thompson i de högre registren och bara detta faktum borgar för att resten av kvällen ska bli riktigt bra. ”Watch” är en sådan där platta som man aldrig tröttnar på hur många gånger man än hör den, och varenda textrad, trumslag, basgång, keyboardackord och gitarrsolo sitter inpräntat i ryggraden efter nästan 35 års lyssnande. Det hörs att killarna i bandet är mycket skickliga och erfarna musiker, och de framför de följande låtarna ”Drowning on dry land / Fish soup”, ”Chicago institute” och ”California” på ett fantastiskt sätt. När man hör bandet inser man vilket massivt arbete man har lagt ner på att noga analysera de många gånger intrikata och avancerade arrangemang som var fallet i MMEB:s tolkningar. Man har dessutom lagt sig vinn om att återskapa den på 70-talet tidstypiska ljudbild och det sound, som var så utmärkande på många av bandets alster. När allsångsfavoriten ”Davy´s on the road again” och ”Martha´s madman” avslutar första set inser jag att närmare originalet än så här går knappast att komma. Stämningen i lokalen är nu på topp och det känns lite snopet att ta en paus efter dessa båda klassiker, då en del av publiken senare verkar ha fastnat på uteserveringen i stället för att gå in och fortsätta lyssna.

Andra set inleds lika starkt som det första slutade med en grym version av Dylans mästerverk ”Mighty Quinn”, där bandet öser på rejält och man återger denna låt på ett ytterst smakfullt och kompetent sätt. I det lekfulla solopartiet mot slutet kommer Carlberg och gitarristen Per Forsberg loss ordentligt på sina instrument med härligt klassiska ”moog”-sound och sköna fartfyllda gitarrsolon.

Som en naturlig fortsättning på kvällen väljer bandet, när nu låtarna från ”Watch” är slut, att mestadels spela låtar från den Chris Thompson - frontade eran. Man framför den ena klassikern efter den andra med ganska givna spår som ”You angel you” och självklara Springsteen-favoriten ”Blinded by the light”, där Carlberg och Forsberg sjunger de avancerade vokala partierna på ett grymt bra sätt.

Många MMEB-fantaster upptäckte nog bandet i och med Watch-plattan, medan jag själv varit med sedan den tidigaste eran med Mick Rogers på sång/gitarr, där bandet hade ett lite annat och lite experimentellt sound. Därför blir jag extra glad när bandet lirar sköna låten ”Spirits in the night” från denna tidigare era, och sedan kör en makalöst skön version av Dylans låt ”Father of day”, Father of night”.

Hade aldrig förmånen att få se eller höra Manfred Mann´s Earth Band live på 70-talet, utan först betydligt senare vilket naturligtvis inte var riktigt samma grej. Ska man ändå försöka hitta en länk tillbaka till detta bands speciellt gyllene tidsepok, gör Watch en fantastisk insats genom att återskapa dessa tidlösa klassiker.

Watch:

Lennart Carlberg: Keyboards, vocals
Per Forsberg: Guitars, vocals