Mustasch

Metaltown, Göteborg Galopp, Blood Stage – 4/7-2013

Text: Ulf Classon

Jag köpte biljett till årets Metaltown av en enda anledning och det var för att se Motörhead. Det gick ju så där. Lemmy blev mot sin egen vilja sjukskriven och bandet fick ställa in bara dagarna innan festivalen drog igång. Att ersätta Motörhead går inte enligt mig och när göteborgssönerna i Mustasch presenterades som ersättningsband så var jag föga överraskad. På något sätt kändes det ändå som det logiska valet för dels var de lediga, dels krävdes inget större maskineri för att transportera dit dom och dels är det ett band som många känner till och uppskattar. Jag gillar Mustasch, inget snack om saken, men att påstå att jag inte känner mig snuvad på konfekten vore att ljuga. Jag får inte den där riktiga kicken när Ralf med anhang iklädda Motörhead t-shirts intar Blood Stage en kvart efter utsatt tid. Det är något som saknas. Inte ens publiken verkar vara på hugget. Den annars så publikfirande ”Down in Black” känns avslagen och Ralf eviga tjat om sitt favoritlags färger känns mindre underhållande än vanligt. Det kan vara de tekniska felen som skapar problem med ljudet som gör det men det kan även hänga ihop med att bandet känns ganska orepade trots att de dagen efter har en spelning i Tyskland. Men så händer något. Halvvägs genom spelningen så brinner det till i Ralfs ögon och publiken väcks till liv i en maffig version av ”Bring Me Everyone”. Det är som om det det får vara nog på halvmesyren och nu jävlar kör vi. Under den andra delen av spelningen så känns både bandet och publiken klart mycket mer engagerade och vi bjuds bland annat på en mycket bra och väldigt ettrig ”Black City”. Största överraskningen kommer dock i slutet när Motörheads Mikkey Dee sätter sig bakom trummorna och bandet genomför en ganska tafflig version av ”Ace of Spades”. Den hade kunnat göras bättre helt klart. Med facit i hand så var det mycket som hade kunnat göras bättre denna konsert. Men med tanke på den korta tid bandet hade på sig att förbereda sig så får man väl ändå ge de ett godkänt betyg. Jag har definitivt upplevt bandet bättre och mer på hugget vid tidigare tillfällen men de var kanske precis som jag besvikna över att inte Motörhead kunde komma och spela?

Setlist:

1. Tritonus (Prelude)
2. Heresy Blasphemy