Danko Jones

Metaltown, Göteborg Galopp, Fire Stage – 5/7-2013

Text: Ulf Classon

Bild: Conny Myrberg

Till ett öronbedövande ljubel så stegar Tjuren från Toronto in på scen ihop med sina mannar och ger oss vad vi vill ha – okonstlad rak rock'n'roll! Danko Jones är ofta i vårt avlånga land och spelar men det känns som det är allt för sällan om man skall tro publikens respons. Detta verkar ge den enegriske Danko än mer kraft och tillsammans med John Calabrese och Atom Willard så levererar powertrion sina låtar på ett formidabelt sätt. Personligen kan jag ha en del åsikter om vissa av de låtar som spelas verkligen har i ett liveset att göra men då de framförs så här övertygande så skall jag inte klaga. Vi får ju trots allt ta del av mästerliga stänkare som ”First Date”, ”Dance” och ”Lovercall” för att nämna några. Men Danko Jones hade inte varit vad han är utan sin karisma och sitt oerhört underhållande mellansnack. Som den fullblodshanne han är så pratar han gärna om sig själv och när publiken skanderar hans namn så är det den bästa låt han har hört. Eller som när ett par står och kysser varandra under ett mellansnack och på så sätt låter rockvärldens skönaste ego ta ännu större proportioner. Men trots att Dankos munväder är underhållande så går det inte att komma ifrån att med kortare och mer effektiva pratstunder så hade de kunnat få in två-tre låtar till inom speltidens ramar. Men nu är det som det är och oavsett så är ett Danko Jones-gig alltid en stunds högklassig underhållning och giget på Metaltowns Fire Stage är inget undantag. Det är en fullt godkänd konsert i solnedgången av den kanadensiska trion trots en del lite trista låtval.

Setlist:

1. I Had Enough
2. Play the Blues