Skånska Mord – Live at MX-Rockbar, Alingsås 2013-10-12

Text: Staffan Vässmar

Skånska Mord har varit ett av mina favoritband ända sedan jag upptäckte bandet i samband med att jag skulle recensera deras debutplatta ”The last supper” – 2010. Man levererade på denna platta ett så intrikat och välljudande 70-talsdoftande sound att jag föll pladask. När man sedan via uppföljaren ”Paths to charon” –2012 presterade minst lika bra var jag helt såld. Skånska Mord medverkade förra sommaren på Slottsskogen Goes Progressive, och gjorde där en bejublad spelning som definitivt gav mersmak. Tankarna på att försöka få Skånska Mord till Alingsås föddes redan där och då under deras gig, och nu har det alltså äntligen blivit dags för bandet att äntra scenen på MX-Rockbar.

Dryga timmen innan lokala supportbandet Mercury Monkeys går upp på scenen har det kommit rejält med folk. Stämningen är redan på topp, och när sedan bandet kör igång sin ösiga och tunga musik höjs humöret ytterligare ett snäpp på de som finns på plats. Ljudet är lite halvkrattigt i början av giget men blir något bättre allteftersom. Det märks att det har kommit en hel del Alingsåsare för att se och höra polarna i Mercury Monkeys lira vilket inte sker så ofta, men likväl verkar de flesta vara nöjda med bandets insats. Efter en knapp timme kliver bandet av scenen och det är dags för omriggningspaus och en iskall pilsner.

När så Skånska Mord äntligen kliver upp på scenen har det fyllts på med ännu mer folk och det börjar bli riktigt knökat i lokalen. Man inleder med låten ”Dark caves of our mind” från senaste plattan och sätter redan här en riktigt hög standard för kvällen. Bandet är redan från start rejält på tårna, och soundet är kompakt, tungt och riktigt tight. Sångaren Janne Bengtsson har en inlevelse och styrka i sin röst som är helt ljuvlig att höra. Röstlikheten med fantastiske sångaren Chris Cornell (Soundgarden) är emellanåt mycket slående, och när Janne tar i ända nere från tårna kan man bara kapitulera inför denne grymme sångare.

Skånska Mord kör vidare med ”In the dark” och ”Things are quiet out here” från debutplattan, och här hör man tydligt hur tighta och samspelta killarna i bandet är. Det märks att man har lirat ihop länge, några ända sedan tiden ihop i bandet Half Man. Detta gör naturligtvis att man har en känsla och insikt i hur de andra i bandet fungerar och tänker som musiker. Gitarristerna Petter Englund och Patrik Berglin lirar både kraftfullt och intrikat och delar broderligt på sologitarrspelet, ibland även i stämmor. Rytmsektionen med Thomas Jönsson (Trummor) och Patric Carlsson (Bas) kör på stenhårt och får det att svänga kopiöst

När den lite släpiga och bluesig personliga favoriten ”A black day” drar igång är lyckan närmast total. I nämnda låt visar inte minst sångaren Janne Bengtsson att hans kraftfulla röst, trots en ganska besvärlig förkylning ändå håller fullt ut. Finns inga andra ord att ta till än: Mästerligt!! Bengtsson är förutom att han är en grym sångare, även en klart godkänd munspelare. När han plockar fram detta instrument tillför det bandets sound en bluesighet som ger bandet en helt egen prägel. Bandet avverkar därefter den ena favoriten efter den andra och självklart är jag som kronisk Skånska Mord-addict helt hänförd över vad som presteras. Det fanns de som tyckte att bandet lirade för högt och att en del av känslan på så vis gick förlorad, men jag tycker precis tvärtom. Musik ska inte bara höras, utan också kännas i märg och ben!

Skånska Mord har ändan sedan starten seglat lite i bakvattnet efter betydligt mer hypade band som: Graveyard, Abramis Brama, Horisont mfl, och har inte fått den uppmärksamhet som man förtjänat. Nu får vi hoppas att detta grymma band kommer fram ännu mer i rampljuset och därigenom når ut till en betydligt större publik. Denna kväll på MX-Rockbar bevisar Skånska Mord vilket fantastiskt bra band man är. Finns det någon som helst rättvisa inom rockvärlden ser vi bandet på betydligt större scener framöver. Ett gig på nästa års Sweden Rock Festival hade varit ytterst välförtjänt, och hade säkerligen tagit karriären ett rejält kliv framåt.

Setlist:

1.   Dark caves of our mind
2.   In the dark