Transport League – Live at Trädgårn, Göteborg 2014-01-03

Text & bild: Staffan Vässmar

En riktigt efterlängtad liveåterkomst gjorde Transport League när man medverkade på Gothenburg Sound Festival precis efter nyår. Sångaren/gitarristen Tony Jelencovic har länge varit en mycket flitig och kreativ man, och har förutom huvudbandet släppt tre plattor med sitt andra band: M.A.N. Han har också haft diverse tributeband (Glanzig, Plantera etc.), och varit livesångare i Danska Mnemic. Sedan en tid tillbaka ingår han även i allstar-bandet Death Destruction. Transport League hann släppa plattorna: ”Stallion showcase” –1995, ”Superevil” –1997, ”Satanic panic” – 2000, och ”Multiple organ harvest” –2003 innan bandet lades i malpåse 2005. Man gjorde 2011 ett reunion-gig och släppte singeln ”Speedhead” innan det tog stopp igen. Nu är dock Transport League ordentligt på gång igen med den grymt bra plattan ”Boogie from hell” i bagaget.

Hade innan detta gig bara sett Transport League live en gång tidigare, och detta var då man turnerade för plattan ”Multiple organ harvest”. Det jag främst kommer ihåg från detta gig var vilken karismatisk sångare och frontman Tony Jelencovic var. Sedan dess har han utvecklats ytterligare ett par nivåer och äger denna kväll scenen fullständigt. Man inleder mycket starkt med två äldre spår: ”Magnetic star” och ”Lost in the desert of Habib” från favvoplattan ”Super evil”. Soundet är massivt och tungt samtidigt som det svänger något otroligt. Ljudet är riktigt bra, men tyvärr är ljudnivån alldeles för hög för att det ska vara njutbart att stå ända framme vid scenkanten. Efter att i samband med att nya låten ”Blood inn” drar igång ha förflyttat mig längre bak i lokalen känns tillvaron betydligt behagligare. Visst ska det höras och kännas när man är på ett metalgig, men det får inte gå till överdrift ljudmässigt. Som tidigare nämnts är Jelencovic i riktigt bra form och visar till fullo vilken grym musiker han är, och han visar gång på gång vilka fantastiska röstresurser han har.

Den gubben har en pipa som har en kraft, energi och intensitet som är klart jämförbar med mästervrålaren Björn ”Speed” Strid (Soilwork), vilket inte säger lite om hans kapacitet.

Det är alltid kul att höra nya låtar live och Transport League verkar vilja demonstrera för den entusiastiska publiken vilken bra platta man nyligen släppt. Bandet lirar grymt tight och svängigt och de följande låtarna från plattan ”Boogie from hell” är minst lika bra live som på platta. Coola låtar som: ”Electric wolf”, ”Swing satanic swing” och ”Holy motherfucker” avlöser varandra och bandet är hur bra som helst. Leadgitarristen Peter Hunyadi har lirat med Jelencovic i många år och lirar grymt tight och snyggt. Rytmsektionen med Lars Häglund (bas) och Mattias Starander (trummor) känns riktigt bra och samspelta och ger gitarristerna den tyngd och det sväng som behövs för att låtarna ska ges full rättvisa

Hade sett fram emot att få höra ett axplock från bandets samtliga alster och ganska besviken blir jag då plattorna ”Satanic panic” och ”Multiple organ harvest” inte är representerade. Självklart vill kanske bandet i första hand köra sitt nya och fräschaste låtmaterial, men vissa spår känns som om de bara måste finnas med i setlisten. Hade bra gärna velat höra ”Hell predicted”, ”Lobotomico” och ”Disconnect massconnect”, fast det hade ju då blivit på bekostnad av några av de nya låtarna. Det är naturligtvis extra svårt att få till en bra setlist med den begränsade speltid som alltid är fallet vid festivalgig.

Spelningen avslutas, efter avdelningen med nya låtar med ”Cosmical satanical” från debutplattan vilket känns coolt. Som helhet gör Transport League ett riktigt bra gig som definitivt gav mersmak. Hoppas nu bara att Jelencovic lyckas hålla ihop bandet och att hans åtaganden i de andra banden inte inskränker Transport Leagues möjligheter att existera och lira live i framtiden.

Ett eget gig med full speltid står mycket högt på önskelistan inför 2014 års kommande gig. Bandet är, och har länge varit en av de intressantaste akterna inom Svensk metal både live och på platta, och de bör definitivt ges mer utrymme att få framföra sin egensinniga, intrikata och klart udda musik live.

Setlist:

1. Magnetic Star
2. Lost in the desert of Habib