Within Temptation
Kåren/Göteborg  5/2-2005

Kände lite att jag tröttnat på Nightwish syndromet goth rock, men denna kväll fick jag ett återfall, detta mycket tack vare Sharon den Adel`s nästan ängel liknande röst och en för ögat njutbar konsert. Efter det senaste och framgångsrika albumet “The Silent Force” skulle det bli kul att få se om musiken fungerar lika bra live. Och det är bara att medge, utan eld och bomber lyckas Within Temptation skapa en atmosfär som passar musiken helt och hållet. Med en projektor som visar alla tänkbara vackra landskap är det bara att flyga med på resan, ackompanjerad av Within`s så ofta sagolika ljudbilder. Scenen ramas in av jättestatyer föreställande två änglar som vakar över alla på föreställningen.

Efter Introt drar det hela igång med ”See Who I Am”, vad annars. Centralfiguren är naturligtvis Sharon, med tindrande ögon och sådan ljuvlig röst dansar hon genom scenen och trollbinder de flesta denna kväll. Att resten av bandet mest är rekvisita gör inte så mycket.

”A Dangerous Mind” den stora hiten följs av ”Jillian” och ”Angels” från senaste skivan. ”The Promise” får en att rysa av välbehag, inte minst p.g.a att här sjunger Sharon likt en annan kvinnlig favorit till mig, nämligen Kate Bush (som enligt rykte snart kommer med ny platta). Något ytterligare in på konserten kommer nästa rysning, möjligen känner inte alla i den relativt unga publiken till denna sångerska, men när Within drar just Kate Bush`s ” Running Up That Hill” då får alla ursäkta, detta är min höjdpunkt denna kvällJ. Första delen avslutas med ”Mother Earth” titelspåret från just Mother Earth plattan.

Den sedvanliga inklappningen följs av ”Deceiver”, sedan av den klassiskt inledande ”Aquarius” och ” The Other Half” vilken med bild synkas till den inledande textraden ”Over the hills”.

Sista inropet och Within drar ytterligare tre låtar som avslutas med sin första stora framgång ” Ice Queen”.

Vem har tröttnat på goth?