Magnum On A Storytellers Night 20th Anniversary Tour 2005
Kåren/Göteborg 25/11 - 2005

On A Storytellers Night 20th Anniversary Tour 2005

Då var det tredje gången man såg denna grupp i hemstaden Göteborg, missade tyvärr spelningen på Frölunda Borg men man kan ju inte se allt. I början på nittiotalet var lyckan gjord när jag fick beskåda både Magnum och support bandet ”The Cross” med en av medlemmarna i mitt husband Queen, nämligen Roger Taylor. Nästa gång det begav sig var på en mindre klubb kallad White Corner. Och nu kommer dom åter och med den vad jag tycker den starkaste uppsättningen låtar på evigheter. Vi snackar firandet av 20 års jubileum av den klassiska LP skivan ”On a Storyteller's Night”. Efter Soundcheck fick vi (Andy och moa) tillfälle att prata med Mr Catley om hans nästkommande soloalbum (mer om detta senare). Lokalen var tyvärr inte full men det fanns ändå bra många fans till denna grupp som numer har beundrare i flera generationer.

Intro och nu börjar det hela. Från senaste skivan ljuder toner från ”Brand new morning” och showen är igång, spelningen fortsätter med ”Backstreet Kid” och ”Rocking Chair”. Första setet denna kväll blandas med spår från flertalet album, mest de som fansen vill höra som Mr. Catley nämnde vid våran lilla pratstund. Snart ljuder klassiska Magnum toner ut i ljudanläggningen och publiken, inte alltför ung (undantag finns) tar tillfället i akt och rockar för fulla muggar. När så låtar som ”Vigilante” når våra hörsnäckor blir det bara så bäst. Ett suveränt gitarr intro av Tony Clarkin inleder ”Sacred Hour” som också är sista låten på set ett.

En femton minuters paus och snart får publiken vad de flesta kom för att se. Hela konceptet ” On a storyteller's night ”.

Nu övergår publikapplåderna och den headbangande frontfolket till ett mera exalterat tillstånd. Det är bara att hänga med för här presenteras ett koppel alster som måste betecknas som klassiker inom den moderna rockmusiken. Magnum liksom publiken släppte loss och verkade trivas med tillvaron. För er som missade detta klassiska set är det bara att beklaga, för detta värmde verkligen både kropp och själ denna kyliga höstkväll.

Basisten Al Barrow kom ut och hade en enmansshow med publiken som ville ha in Magnum för extra låtar. Och visst kom ett extranummer i form av ”Kingdom Of Madness”, vilket måste anses vara en värdig avslutning (första skivan) från Magnums gedigna låtskatt.

Bob Catley- Sång
Tony Clarkin - Gitarr
Al Barrow - Bas