Karmakanic
Musikens Hus/Göteborg 5/2-2006

Vem blir inte imponerad av ett band som består av den helt fenomenale Lale Larson på keyboard, en vokalist i Göran Edman som behärskar hela registret, Krister Jonzon med ett gitarrspel som är få förundrat, Holländaren Rob Palmen som här befinner sig lite i bakgrunden och backar upp med diverse komp, mannen bakom trummorna är för kvällen Marcus Liljequist inlånad från the Flower Kings, lägg till basisten och maestro själv Jonas Reingold så har vi ett band i världsklass.

Karmakanic bjöd oss på alster med det mest njutbara melodierna till ibland ett nästan ”berusande” musikaliskt tillstånd. Från melodiska låtar som ”Alex in Paradise” och flertalet stämningsfulla stycken till mera jazzinfluerande och ibland experimentella sådana som ”Do u tango”, eller så blandar man hela spektrat som i ” Where the earth meets the sky”.

Här får man verkligen se och höra att dessa musiker njuter av sin musik, vilket också smittar av sig på oss lyssnare. Att dessa eminenta herrar är utomordentligt skickliga hör vi inte bara i de många härliga soloprestationerna, utan även i det så ”tighta” samspelet.

För kvällen fick vi även avnjuta två nya alster ”With your heart by my side” och ”Eternity” (om jag nu inte minns helt fel), båda låtarna kändes som riktiga höjdare så vi väntar med stor tillförsikt på nästa släpp som förhoppningsvis kommer ut runt april månad. Då var det bara det här med den dåliga publiktillströmningen, att man väljer Tv`n eller dylikt när det bjuds på världsunderhållning som det här är bara att beklaga. Jag njöt i alla fall till fullo som fler borde ha gjort.

©