Metaltown
Frihamnen/Göteborg 7/7-2006

Bilderna från 2005 års upplaga.

Metaltown tredje upplagan.

Hade egentligen inte tänkt skriva något om festivalen, är av den personliga uppfattningen att konserter/spelningar gör sig bäst med både bild och text om nu möjlighet finns. Första upplagan av festivalen var det helt okej att ta med sig den lilla digitalkameran och inte såg jag någon som stördes av detta 2000-tals fenomen. Nu har vad det verkar STORA Ema ”ingen fotografering tillåten” Telstar lagt sina vantar och nitiska vakter över festivalen, (fler arrangörer är nu med men vanligtvis när Ema är närvarande gäller alltid kameraförbud). Förra året var det dock bandet Rammstein som hade satt kameraförbudet, i år tror jag inte något band skulle neka till gratisreklam i det globala nätet. Osagt om detta så gäller det alla arrangemang som exempelvis Ullevi, vad gör en liten 3- zoom kamera från 100 meters avstånd ??

Nä det är ju numera på konsertspelningarna banden får in lite pengar så låt folk ta sina små mb bilder och sprida bandens förträfflighet på scenen. Köpte föresten kvällsblaskan GT för att insupa lite om festivalen och se de där bilderna som de akretiterade fotograferna tog. Två sidor med en del info. och publikbilder, nej det fanns inga på banden förutom ett litet på Lemmy.

Metaltown är annars en riktig bra ide, fast nu är nog gränsen nådd för hur många åskådare som kan tas in. Kom själv när första bandet Entombed spelat halva konserten på en av de stora scenerna. Det var nu så in i HLVTE varmt att en kall öl kändes behövlig. Ställde mig i kön in till serveringen, ytterligare en kö till baren, svetten lackades och när så äntligen den där kalla når strupen har nästa band Haunted nått in på sin andra halva av spelningen. Festivalfolk är ju rätt vana vid köer men med en så pass stor publiktillströmning bör nog detta förbättras till nästa år.

Vädret: till min fasa vaknade jag efter två veckors värmebölja till en åsksmäll och efterföljande regn. Skulle regnförbannelsen stå sig över denna festival ännu en gång? Nej nu var vädergudarna ändå på de ”svarta” metal-folkets sida och regnställen kunde lugnt lämnas hemma.

Efter att nu ha missat de två första banden kom Soilwork på scenen. Borde vara ett band i min smak men är tyvärr inte så insatt i detta svenska metal band. Vet ändå att de skall vara grymma inom sin genre och rätt så ombytliga mellan sina skivsläpp. Nu körde de vad jag fick höra en hel del av sina tidiga och growl-dominerade låtar, så från min sida blir det en trea av fem, då med mersmak. Det blir till att lyssna in sig lite mera på dessa svenskar framöver.

Evergrey med sin scenrutin gav vad man kan förvänta sig en eftermiddag i solskenet. Inte lika bra som på Sweden rock dock men de får klart godkänt.

Hörde de höga tonerna från vokalisten i Cradle of Fith men var nu i stort behov av skugga så ett besök i Kajskulet 103 tog vid. Engel var gruppen som intog scenen och detta var ett riktigt höjdar-gig som dessa killar framförde, om vi blandar Haunted - In Flames och ett jädra drag så kommer vi någonstans i närheten.

Danko jones den pratglada rockaren verkar var på sitt bästa humör, det är nästan så att Ted Nudgent står sig slätt här. Med sitt tremannaband skämtades och rockades det rejält, för det är ju mera rock än metal som denna Sverige vän spelar. Publiken metal eller rockare verkade också gilla vad de såg och hörde.

Opeth och Mikael Åkerfeldt som enligt mitt tycke är världens bästa growlare visade oss ett avspänt och gedigert gig, känns som kvällen begivenhet och även om jag ganska nyligen sett en hel spelning på en mindre klubb passar deras musik nog bättre på de stora scenerna med all rekvisita som kan finnas tillgänglig.

Ett annat Sverige band med Göteborgaren Micke Dee tog vid. Motorhead gjorde vad de brukar, ett svettigt och ”hest” rock`n roll party. Deras grymmaste gig som jag sett var nog ändå på förra årets Sweden Rock Festival.

Nu gör solfrossan sig till känna och den där tröjan som lämnades hemma kändes rätt så välkommen. Tool den lite mystiska gruppen gör entre och med sin Pink Floyd/Industri metal blandande musik toppat med bakgrunds projektorer och tillhörande filmer visar oss prov på ett lite nytt sett att framföra musik. Jag med många insup denna uppvisning, en hel del rätt unga såg jag ändå lämna festivalplatsen. Om det var för ”svår” musik eller av trötthet vet jag nu inte, dessa och Opeth var ändå konserterna för kvällen i min högst personliga åsikt.

10 000 fans av rock /metal visar att festivaler av denna typ är här för att stanna. Vi hoppas på ett kamera-fritt tillika och snabba ölköer på 2007 års Metaltown och det blir bara så bäst.

Rocka lugnt/

©