Nevermore
Musikens hus/Göteborg 19/9 - 2006

Det är nu andra gången detta år som vi har tillfälle att bevittna dessa amerikaner. Senast på Sweden Rock Festival var Nevermore en gitarrist kort, nu med fullt manskap saknades varken nyanser eller tyngd.

Tedrickande bandmedlemmar hör inte till den vanligaste på rockscenen. Förklaringen ligger förmodligen i den halsinfektion vokalisten Warrel Dane fick några dagar tidigare vilken också resulterade till en inställd live dvd inspelning i Tyskland. Några tecken på åkomman hörde i alla fall inte jag den här kvällen så te är nog drycken som gäller ;)

Tyvärr bara halvfullt denna kväll på Musiken hus och för fotografering var den obefintliga frontbelysningen ingen höjdare, möjligen skulle den rätta mörka metal stämningen tillgodoses. Här gick man ändå kanske lite för långt när det för det mesta var svårt att se vokalisten då denne stod längst fram på scenkanten. Ljudet var inte direkt det bästa framför scen, dock flera snäpp bättre längre bak i lokalen.

Den Nevermore kunniga publiken var ändå direkt med på hugget och syntes både njuta och känna på "metal" atmosfären med tillhörande headbangande. Trots den tunga och ibland mörka musiken som framfördes är det skönt att få se en Warrel Dane med både glimten i ögat och underhållande repliker. En gemytlig atmosfär med massor av ös är inte det sämsta man kan uppleva en sen tisdagskväll.

Mitt omdöme från Sweden Rock förstärktes ännu mer på den lite mindre klubbscenen, Nevermore är en riktigt tight grupp med många musikaliska vinklingar inom den musikaliska genren metal. Mötte en bekant som är en stor Nevermore beundrare också åtskilligt mer kunnig i gruppens repertoar än undertecknad (introducerade mig också för Nevermore med några cdr för något år sedan). Han gav betyget tummen upp, som han också sa: ”Förra gången de var i Göteborg gjorde de en kanonspelning, nu var det bättre.”

Setlist:

Final Product.
Next in line.