The Flower Kings
Sticky Fingers/Göteborg 13/11- 2006

Vad gör man en tisdagskväll lite småfebrig och med en rygg som värker, självklart går man på en Flower Kings konsert (musik lär ju var läkande). Efter att ha haft nöjet att beskåda Roine och co. ett antal spelningar så vet man att dessa tillhör kategorin längre. Senaste alstret Paradox Hotel är naturligtvis temat på inramningen denna kväll. Med ett nästan fullsatt Sticky Fingers var stämningen också på topp. Musiken tillhör egentligen typen ”lyssna och njut” men nog drog den också ett och annat röj bland publiken. Dessa så skickliga musiker framför även ett lättsamt och ibland lekfullt sett i sitt framträdande, vilket ger en avslappnad atmosfär som också smittar av sig. Exempelvis när publik och band så skämtsamt kommunicerar om Jonas så eminenta huvudbonad.

Ett annat som slog mig denna spelning var hur The Flower Kings mer än vanligt agerade som en enda enhet. Herr Flower King / Stolt var lite mer tillbakadragen, Hasse the ”rocker” agerade mindre rockande, Jonas som vanligt ypperligt följsam och avslappnad, Bodin lika cool som han brukar, eller ”kanske ännu coolare med sina grymma glasögonbågar från några decennier tillbaka och det senaste tillskottet Marcus Liliequist, med rätta känslan utan att överdriva på sina trummor.

Intro och låten Paradox Hotel inleder denna nästan tre timmars njutbara musikaliska kväll. ”Hit Me With a Hit” fortskrider med Fröberg på lead sång, en sång som alltför sällan hyllas.

Lite av en gåta egentligen att han inte gör fler jobb som vokalist eller frontman?

Enligt maestro Stolt var det också Hasse Fröberg som var drivkraften bakom framförandet av nästa alster “Psycedelie Postcard”, en sällan framförd låt på livescenen. Konserten fortskrev med musik i det symfoniska tecknet, som exempelvis den så härliga ”What If God Is Alone” från senaste albumet. Dito från senaste ”Mommy Leave the Light On” med sina Pink Floyd vibbar. Några kortare soloprestationer och överlag varierat låtmaterial från The Flower Kings så rika gömmor fortskrider. Här kändes ändå låtvalet något annorlunda än vad jag hört på de tidigare spelningarna.

När konserten var till enda var krafterna inte direkt på topp men under dessa så upplevelserika timmar var både ryggbesvären och den där tempen som bortblåsta, så visst fungerar den helande musiken om än temporärt.

Band:
Marcus Liliequist
Jonas Reingold