Gothenburg Metal Festival
Musikens Hus/ Göteborg 29-30/4-2007

Gothenburg Metal Festival 2007

Tredje upplagan också den mest breda musikaliskt sett gick åter av stapeln kring tiden runt Valborg. Listan med band som önskade delta var lång vilket nog var tur, inte mindre än fyra avhopp med det sista samma morgon som första festivaldagen. Avhoppen berodde på diverse blessyrer och sjukdom. Festivalen bjöd nu inte bara på musikalisk variation, trots den minst sagt undermåliga publiksiffran gav banden fullt ös och presterade överlag bra insatser.

Några som fastnade i minnet både gällande originalitet och skicklighet var inledande och osignade MIOSIS med sin  lite Tool inspirerande mörka inriktning. Veteranerna Sabbtail och deras härligt spelande snubbe bakom hammondorgel levererade  ett gig i världsklass :). Faith och deras  unika kombinationen Doom metal / folkmusik, ja vi fick mer än så med både nyckelharpa och fiol hördes även retro och progressiva takter. Festivalen enda icke svenska band Thunderbolt från Norge gav oss ett helproffsigt gig. Nordman brodern och Steel Attack satte också sin stämpel med en avslappnad och glimten i ögat stil, dessutom ypperlig i sin genre. Övriga band icke att förglömma med nämnda grupper satte de största spåren från dessa två festivaldagar.

MIOSIS (Melodisk Progresive Metal)
Zero Illusions(Hard Rock)
MarysCreek (Tung Melodisk Hårdroc)
Sabbtail (Classic Rock)
Fatal Smile (Heavy Rock)
Bullet (Hard Rock)

MONLIGHT AGONY (Progresive Metal)
Faith (Doom Metal)
Generous Maria (Tung Hårdrock)
Thunderbolt (Heavy Metal)
Electric Earth (Stoner/Grunge)
Steel Attack (Power Metal)

Grundidén från initiativtagare och arrangör Stefan Björnshög var att ge svenska band en scen att visa upp sig på tillika en som gav den musiktörstige möjligheten att upptäcka nya band och deras musik. Det blev också en hel del grupper som fick chansen de här åren, inte mindre än 26 olika band (om jag nu räknat rätt) dessutom har några fått Entra scenen två gånger. Tyvärr som så många gånger tidigare när försök att sprida de icke kommersiella bandens musik verkar publikintresset vara allt annat än stark. Ett exempel är 20 000 volt som liksom GMF ville framhäva svenska band. Här fanns ändå storleken och ekonomiska möjligheter till större headliners men till slut gav även denna arrangör upp. Möjligen är utbudet för musikintresserade numer så stort med alla konserter och spelningar att publikunderlaget inte räcker till. Känns ändå lite konstigt med tanke på att många av de stora festivalerna drar fulla hus trots ”dyra” biljettinträden.

När budgeten går back med en massa tusenlappar klarar inte ens en eldsjäl som Stefan av att genomföra arrangemanget. Ännu en bra ide och satsning går således i graven.

Vi tackar Stefan för allt och önskar honom en välförtjänt framgång med sitt mörkrockande band Destiny som förövrigt firar sitt 25 års jubileum 2007.

©