Jon Lord & Philharmonischer Orchester Hagen

Plats: Stadthalle Hagen, Tyskland
Datum: 2008-02-15

Setlist: Intro / Jon Lord Introduction / 1st Movement: Moderato Allegro / 2nd Movement: Andante / 3rd Movement: Vivace Presto ///PAUS/// Fantasia / The Telemann Experiment / One From The Meadow / Sarabande / Wait A While / Gigue / EXTRANUMMER: Music

Som ett arrangemang i högtidlighållandet av 100-årsjubileet för Hagens Philharmonischer Orchester var denna afton vikt för  "Rock meets Classic" med musik signerad av altmeister Lord. Herr Lord kom själv promenerande till konserthallen c:a 45 minuter innan konserten skulle börja och efter utväxlande av artighetsfraser försvann han in i konserthuset.

Bra början på kvällen för undertecknad som efter introt på konserten utbyttes mot en viss oro. Jon Lord annonserade då att han själv ej skulle medverka i framförandet av Concerto for Group and Orchestra utan detta överlät han till symfoniorkestern och rockensemblen Dead Composers Rock Society (DCRS). Jag hade ju själv sett DP framföra verket i Göteborg 2000 men skulle nu få se framförandet utan någon Purplemedlem närvarande på scen. Men herregud så obefogad min oro var. Framförandet var flera klasser bättre än i Göteborg, dock ej beroende på att Purple ej medverkade utan istället p.g.a. den helt fantastiska symfoniorkestern, den perfekta akustiken och även en alldeles fantastisk publik.

ÄNTLIGEN gick alla nyanser i verket fram, något som du aldrig får uppleva i en ishall. Jag är snart 43 och tillhörde nog de yngsta i publiken. Därmed slapp vi överförfriskade stolpskott som började skrika efter Highway Star innan fem minuter passerat, vilket var fallet i Scandinavium. Applåderna efter 1st Movement måste riskerat hållfastheten i taket, och de blev inte lägre ju längre kvällen led. Den värdighet denna publik visade artisterna värmde i hela kroppen.

Därefter följde en paus innan det var dags för Mr Lord att inta scenen och introducera del två av konserten efter en förkortad introversion av Fantasia. Som alla säkert känner till är Jon Lord en sympatisk gentleman som dessutom med värme och humor kan introducera de stycken/låtar som är tänkt att framföras. Han skämtade till det om sin ålder som nästan likvärdig med synfoniorkesterns, och han lyckades få publiken att gapskratta när han berättade om skivan Sarabandes tillkomst från idé i Kalifornien till inspelningen i den närbelägna och lättuttalade orten Oererckenschwick.

Nästa framförande var det fantastiska stycket The Telemann Experiment från Beyond The Notes, i en sanslöst svängig version följd av One From The Meadow från samma platta med fantastisk sång av Tanja Schun. Sen kom ett stycke jag väntat på att höra live i många, många år, nämligen Sarabande. Jag försöker i det längsta undvika alltför emotionelle utbrott men här kom tårarna fram. Det var så vackert och medryckande och som sagt jag trodde aldrig jag skulle få höra detta stycke framföras tillsammans med en symfoniorkester.

Efter detta följde Wait A While från skivan Pictured Within. Tanja Schun kanske inte har Sam Browns "riv" i rösten, men detta kompenseras av en glasklar stämma med ett enormt register. Nästa stycke att framföras från Sarabande var den magnifika Gigue och än en gång var det tårar i ögonen. I detta stycke pendlade Lord mellan piano och Hammondorgel.

Tyvärr går tiden så oerhört fort när man är lycklig och det hade nu gått drygt 2½ timme sen konserten började och trots publikens enorma applåder tackade Lord för kvällen med ett brett leende. Givetvis kom han tillbaka och passande nog introducerade han ett stycke som fick representera hela kvällen, nämligen John Miles Music. Ett pompöst avslut på en helt fantastisk kväll. Publiken hyllade Lord & Co med en drygt fem minuters stående ovation som en värdig avslutning av kvällen.

Robert Axelsson

Länk:  Jon Lord and Hagen celebrate 100 years.

©