A.C.T  support: Wonderland
“Prognight in Alingsås” MX/Alingsås 17/10-2008

Då var det dags för första upplagan av “Prognight in Alingsås” vilket inleds av ett favoritband nämligen A.C.T. Platsen är MX i centrala Alingsås, lokalen tar in dryga 160 pers och med sina olika "små" rum ger den ett gemytligt intryck. När väl konserten börjar blir det snart hett både för öron och kropp, trycket i lokalen doftar rockklubb så som vi vill att det skall göra. En trappa ner får vi kvällens support med den lokala gruppen Wonderland, en ny bekantskap vilken var en trevlig sådan om man nu kan säga så om musik. Hur de låter kan du höra på Myspace sidan (www.myspace.com/wonderland90125).

Folk hade kommit från norra till södra Sverige och även två spanjorer hittade till Alingsås för att se A.C.T. Efter intro tog ”The Wandering” vid från debutplattan som de också gav flera spår från. Musiken är som en smittobärare av glädjerusning och draget sätter alla fötter i gemensamma taktstampningar. Man såg verkligen att både band och publik trivdes med tillvaron. Professionalismen som A.C.T visar prov på trots att de är något ringrostiga live är ett bestående intryck. De ger sig själva ändå chansen till spontana inlägg som trumslagaren Lejons helt nya taktinsatser vid ett tillfälle eller att de helt sonika börjar om när herr Saming glömmer texten på en låt.

Spelglädjen är nog ändå det som kännetecknar bandets live akt mest (nä nu kunde jag inte hålla mig längre J). Kvällen bjöd också på ett nytt alster från förhoppningsvis den inte alltför avlägsna nya plattan, gruppen sa att de repar för fullt och gav oss en ”hint” att nästa sommar så ….

Noterade tyvärr inte titeln men nog lät det som A.C.T  alltid fast ändå på ett nytt sätt, skall vilket fall som helst bli mycket intressant när väl nya plattan kommer. Efter en svettig afton börjar konserten reda sig mot sitt slut och med en del härliga 10 CC vibbar kommer Waltz With Mother Nature, samt Last Epic-spåren Wailings From A Building, Mr Landlord och Manipulator, gött mos som vi säger i Götet.

Bandet tog sig sedan tid för några öl och snackade länge med publiken vilket uppskattades av alla. Det känns som en säker akt nä nu var vi där igen ;) att beskåda bandet live och jag hoppas det inte dröjer alltför länge till nästa gång.

(Setlist med reservation för fel)

Intro..
The Wandering