Seventh Wonder
Club Zaragon Jönköping 29/11
Foto/text Niklas Johansson

Efter en massa ”skall jag eller skall jag inte” så blev det till sist av och jag fick även med min ständige vapendragare ”Stampeman” på resan till Jönköping.

Vi startade vid sjudraget i ett kolsvart Mölndal och det kändes fortfarande lite ”orkar jag detta?” Men tänkte ändå att men den senaste skivan ”Mercy Falls” som enligt min uppfattning är ett riktigt mästerverk så blir det värt mödan. Hade vid bokningen av biljetterna fått höra att dom inte skulle börja förrän vid 23:30....... Oj det skulle nog bli en seg hemfärd tillbaka till Götet.

Resan till Jönköping blev både svart, snöig och regning plus ett antal stopp för pinknödig medpassagerare (jädrans ölJ), hur som helst vi kom fram i god tid till Jönköping och nu skulle vi bara hitta stället. Stannade till på en tapp och fick en karta samt en något luddig beskrivning på hur vi skulle hitta dit. Efter en massa irrande stannade vi vid en turistkarta och fann att vi var precis vid gatan nedanför. Bara kvar att hitta en parkering. Det gjorde vi ganska fort och satte fart i regnet mot Club Zaragon . När vi kom fram kändes stället bekant, jo det var ju här vi såg Platitude för några årsedan.

Vi var väl inne på själva klubben vid 21:30 snåret så nu var det bara att vänta. Kan inte påstå att det var mycket folk direkt men blandningen var desto mer anmärkningsvärd. Allt från den yngre generationen till raka motsatsen. Vi blev sittande vi ett bord och det kom en del människor och ventilerade sig om både ditt och datt. Klockan gick ganska fort och den var nu 23:30 och ännu inget ”Seventh Wonder” Började bli lite orolig hur ljudet skulle bli för musiken som strömmade ur högtalarna var inte direkt till sin fördel, en väldans massa bas och inte så mycket mer. Ur allt mummel tyckte jag mig börja urskilja ett intro och vi reste oss för att komma närmare scenen, ville ju ta lite kort med. Det visade sig vara någon Ozzy grej som jag aldrig tidigare hört, men precis efter att den tog slut så började det röra sig bakom draperiet.

Nu tjongade det igång så det stod härliga till. Killarna såg redan från början ut att ha vansinnigt skoj, lekte med publiken och utnyttjade varenda millimeter av den lilla scenen. Bassisten Andreas Blomqvist och sångaren Tommy Karevik turades båda om att stå på spetsen av den lilla i hörnet inryckta scenen. Det var verkligen inte mycket kvar för dom att röra sig på. När Tommy gjorde sitt i fronten så var det verkligt nära att han smällde skallen i taket några gånger.

Detta var ett skådespel att se hur samtliga i ”Seventh Wonder” hanterade sina instrument.. Jag blev framför allt imponerad Tommy Karevik . Han satte allt som var på senaste släppet ”Mercy Falls” med en inlevelse och känsla av sällan skådat slag, dessutom verkade allt gå så lätt.

Andreas Blomqvist röjde verkligen loss rejält och fingrarna fullkomligt flög fram över basens samtliga strängar, en basist som kan sin sak. Såg också ut att njuta i fulla drag när han flörtade med publiken med sitt aktiva minspel. Vill även nämna att det var verkligen skoj att få se hur Tommy Sandin hanterade sina trumskinn och symbaler.

Trots det relativt låga publikantalet var ljudnivån desto högre, publiken gjorde sig hörd både mellan och även ibland i låtarna. Trots att nya plattan inte varit ute så länge var det ändå en hel del som kunde hänga med i texterna vilket såg ut att uppskattas av bandet. En höjdpunkt var den lilla ”unplugged” biten när man fick höra Karevik`s ljuva stämma ändå lite bättre. Sedan var det fullt ös igen.

Detta kändes som en helt makalös afton och trots att mina förväntningar var närapå skyhöga så levde bandet mer än väl upp till dom. Samtliga musiker gav oss enligt mitt tycke ett  framförande i den högre skolan.

Ett stort tack till ”Seventh Wonder” och alla sköna människor på Club Zaragon som gjorde den långa resan väl värd att genomföra samt till ett minne för livet.

Och ”Stampeman”, det är alltid lika roligt att ha dig med J

A new beginning