E-Mail

info@artrock.se

 

Artiklar

 

 

 

Intryck från Progressive Nation at Sea 2014

Text och foto : Karl-Göran Karlsson

 



Rockfestival. Lera, regn, camping, fylla, obefintlig sömn, problem att ta
sig mellan camping och konserter. Blandning av riktiga musikälskare och
festprissar som snackar sönder låtarna och skränar. Naturligtvis kul med all
musik men, som sagt, det har verkligen sina baksidor. Men skall det då
alltid behöva vara så? Nej, jag har faktiskt just fått uppleva ett lysande
undantag. En festival med Progressiv Rock ombord på en lyxkryssare
(Norwegian Pearl. Mycket bekvämt boende (till och med balkong i hytten), läcker buffémat (öppen i princip dygnet runt), varmt väder (ständigt 20-25 grader), sol, absolut inget regn (J), svaga vindar, all möjligt dricka (med eller utan alkohol) till anständiga priser, fyra scener med parallell musik med bara några minuters gångavstånd emellan. Till och med en Jacuzzi och pool i full gång bara tio meter från en av de stora scenerna.
 




Fyra dagar full med musik och under två av dessa trevliga strandhugg på
rederiets (Norwegian Cruise Line) egen ö Great Styrrup Island (fina
badstränder) och Great Bahamas Island (med fin utflykt till läckra stränder,
mangroveträsk och undervattensgrottor). Härliga människor ombord som helt
klart var där för kärleken till denna sorts musik. Jag såg faktiskt inte
spår av någon fylla eller något exceptionellt festande! En intressant
iakttagelse på båten var också att de stora utrymmena med spel, casino,
taxfree-försäljning, juveler och klockor i princip var tomma under hela
resan (folk var helt enkelt där enbart för musiken och jag kan tänka mig att
entreprenörerna ombord faktiskt gjorde rätt så dåliga affärer). Men i alla
fall, underbar stämning var det och mitt bland alla betalande deltagare
fanns alla musiker lätt-tillgängliga för alla och uppenbart glada att få
umgås med sina fans ute på båten. Väldigt trevligt att se exempelvis
medlemmarna i Spock’s Beard och Pain of Salvation stå intill och njuta av
samma konserter som en själv.


I det följande skall jag kort skriva lite om vad vi fick se och höra (några
utvalda konserter varje dag). Vi var alltså en publik bestående av cirka
1600 personer (medräknat musiker och arrangörer) och med övrig besättning
var passagerarantalet någonstans i närheten av 2000 personer (båten tar max
2600 deltagare).






Huvudarrangören för arrangemanget var ett företag som kallar sig Sixthman
(representerat av Jennifer här på bilden) men i bakgrunden fanns eldsjälen
Mike Portnoy som tillsammans med kompisen Derek Sherinian gjort ett
jättejobb för att få allt att klaffa och för att få dit gräddan av band inom
genren. Mike själv var i högsta grad inblandad i ett flertal av konserterna.
Inte bara som medlem i Transatlantic men även som trummis i Bigelf (se
bilden där han snott sångarens höga hatt!) och i konstellationen PSMS
(Portnoy, Sheehan, MacAlpine, Sherinian). Och han gjorde det verkligen med
den äran och det var uppenbart att han trivdes som fisken i vattnet med
detta. Det var i sanning en njutning att se honom i alla dessa
konstellationer. Han höll alltid igång det hela med bravur och med en
sanslös spelglädje hela tiden. Och hans sätt att jonglera med vänster hands
trumpinne över pekfingret mitt i spelet (ofta flera varv!) är ju ett
akrobatiskt konststycke som visar att han behärskar trummandet till 110 %
och att han kan kosta på sig att showa rejält (påminner om Thomas Ravellis
livsfarliga jonglerande med fotbollen bakom ryggen som VM-målvakt!).





Tisdag 18 februari


Transatlantic



Festivalen inleddes med att Transatlantic körde hela nya plattan
Kaleidoscope. Det lät väldigt bra och man förstår att de nu har kommit igång
rejält i sin turné som pågått ett tag. En väldigt bra start och man undrade
faktiskt nu vad som skulle kunna toppa detta på festivalen. En undran som
var helt obefogad – det mesta som kom sedan var faktiskt mer eller mindre
lika bra!




Jon Anderson



 


Jag fick återse Jon Anderson (såg honom senast i San Francisco 2011) och han
genomförde i princip samma show igen med få ändringar (antar att det också
var samma show han höll i Göteborg förra året). Mycket känslosamt och varmt.
En ödmjuk och älskvärd Jon Anderson, nu i närheten av 70 år (!), visar att
han fortfarande behärskar att stå på scen på egen hand. Rösten var faktiskt
ännu bättre nu än förra gången. Varma applåder hos den mycket stora
publiken. Väldigt många på båten var uppenbarligen gamla Yes-fans och det
här var verkligen känslofyllt för dem.





Devin Townsend Project



 

Sist på kvällen gick då Devin Townsend in på scenen. Snacka om kontrast till
konserten med Jon Anderson! Devin är en fullfjädrad entertainer och jag
undrar ibland om inte han borde bli standup-comedian istället för
rockmusiker. Lika självsäker, arrogant, spydig och reptilsnabb i käften som
sådana. Med dessa egenskaper var tillställningen bitvis helt lysande även om
ljudet inte var helt tillfredsställande under konserten. Stor show!



Onsdag 19 februari


Programmet denna dag var helt späckat: Haken, Beardfish, Flower Kings,
Riverside, Pain of Salvation, Spock’s Beard + Adrian Belews Power Trio i en
enda lång sekvens!



Haken 


 



I fantastiskt väder körde Haken igång en helt klanderfri konsert med ett par
riktiga toppnummer. Till dessa hör definitivt att man lyckades genomföra
mästerverket ”Cockroach King” i en helt lysande version. Jag trodde faktiskt
inte att man skulle våga sig på detta. En otrolig upplevelse att få vara med
om! Konserten hade också en komisk topp när bandets trummis plötsligt
försvann mitt i ett nummer. Ingen förstod någonting men plötsligt så började
basisten skratta högt och pekade mot Jacuzzin. Trummisen hade helt enkelt
sprungit ner från scenen till Jacuzzin och tagit sig ett dopp. Några
sekunder därefter återvände han till trumsetet på exakt rätt position i
låten och fortsatte spela. Stort jubel naturligtvis!





Beardfish



Rickard Sjöblom och hans Beardfish gjorde en alldeles utmärkt konsert i
värmen och jag är säker på att de vann en hel del nya fans på kuppen. Till
saken hör att Mike Portnoy ju utnämnt Beardfish som en av hans personliga
favoriter så det måste ju ha varit väldigt hedrande att bli inbjuden till en
spelning här.



Riverside




Efter Beardfish var det så dags för det jag väntat på så länge (efter att ha
missat så många av deras konserter i Sverige och närområdet): Riverside!
Konserten blev i sanning minnesvärd men kanske inte för musikens skull.
Tyvärr råkade man ut för mycket förargliga tekniska problem i början av
konserten. Mikrofonen för Mariusz Duda fungerade inte och då förstår ni
själva hur illa det var. Det här störde helt klart bandet (framförallt
Mariusz) och därmed blev konserten tyvärr aldrig var den annars kunde ha
varit (på mitten lät det dock helt OK). Lite oväntat inträffade dock under
denna konsert att vinden lade sig helt och en alldeles otrolig molnhimmel
med solnedgång visade sig. Det blev en så otroligt stämning p g a detta när
nu musiken började fungera igen. Rent magiskt! Tyvärr valde dock bandet ett
slutnummer (kommer inte ihåg vilket) som inte blev helt lyckat och man kände
nog att det var lite synd att det till slut blev så här.


Efter konserten fick jag en kort pratstund med Mariusz och han beklagade
verkligen de tekniska problemen och bad mig göra ett nytt försök vid deras
nästa konsert på fredagskvällen. Jag tog tillfället i akt och frågade
Mariusz hur det ligger till med den nya utlovade plattan med Lunatic Soul.
Han bekräftade att arbetet med denna är näst intill klart och att en release
är planerad till oktober detta år. Det finns till och med en titel bestämd –
han nämnde den, en ganska lång sådan men jag kommer inte i nuläget ihåg den.
Alltså, det är slut med den raka numreringen 1,2,3 (eller om man så vill
svart, vit, grå). Den nya Lunatic Soul-plattan kommer att bli mycket mörk
och kanske påminna mest om den första plattan. Intressant var att Mariusz
nämnde att han har kontrakt på två plattor detta år. Jag tolkade det som att
det blir en ny platta med Lunatic Soul men även en ny platta med Riverside.
Härliga nyheter! Vi får se om han och bandet orkar med denna
produktionstakt.



Pain of Salvation


 


Så gick vi då med viss spänning till den första konserten med Pain of
Salvation. Rätt så fantastiskt att de ändå satsade på att ställa upp med
tanke på Daniel Gildenlöws svåra sjukdom och hans rätt så dominanta
ställning i bandet. Men oron var obefogad, visade det sig. Bandet gjorde ett
fullt godkänt gig och Ragnar Zolberg gjorde en mycket bra insats som
frontfigur och sångare. Jag hörde efteråt att deras andra konsert dagen
efter på den erkänt svåra Spinnaker-scenen (som jag missade på grund av
andra konserter) faktiskt var ännu bättre. Väldigt kul för bandet och för
Daniel!



Spock’s Beard



Nästa band i elden var Spock’s Beard och förväntningarna var höga efter att
ha upplevt deras fantastiska konsert i Night of the Prog för ett par år
sedan. Bandet körde här mest låtar från den allra senaste skivan. Men här
får jag tyvärr säga att jag kände viss besvikelse för det här var inte alls
lika bra som på Night of the Prog. Svårt att säga vad som fattades för
musikerna jobbade på riktigt duktigt. Men sångaren Ted Leonard känns ibland
rätt profillös och på denna konsert tyckte jag inte den fenomenale Ryo på
klaviaturerna riktigt fick till det. Nåväl, det visade sig att vi faktiskt
verkade ha valt den svagaste av de två konserterna som genomfördes på båten.
Efteråt har jag fått höra att deras andra konsert på avslutningskvällen var
mycket bättre (gick dock samtidigt med Riverside!). Det sved lite att höra
att man hade kört den fantastiska låten ”The Light” tillsammans med Neal
Morse som plötsligt dök upp för extranumret. De som var där sa att Neal hade
varit fullkomligt lysande.



The Flower Kings


Så kom då turen till The Flower Kings. Enligt Hasse Fröberg så hade man
inför de båda konserterna på båten bara haft två timmar på sig att repa
inför gigen och för en annan låter detta ju rätt otroligt. Man förstår
naturligtvis att speciellt Roine helt enkelt inte hade tid för så mycket
repeterande med TFK med tanke på den stora utmaningen senare på
avslutningskvällen (beskriven senare). Men att vi har att göra med ett
mycket samspelt band som är fullfjädrade proffs bevisades med all tydlighet.
Bandet gjorde ett utomordentligt bra gig, faktiskt det bästa jag har sett
med dem! En bidragande orsak var det fantastiska ljudet. Teknikerna hade
just för denna konsert (och faktiskt för de allra flesta konserterna)
lyckats till 100 %. Det lät hur bra som helst! Fantastiska versioner av
”Numbers” och flera låtar från senaste plattan.



Torsdag 20 februari


Bigelf



Efter att ha hört från landsmän att Bigelf gjort ett fenomenalt framträdande
på en annan scen under tisdagen gick vi för att se dem spela uppe på
Pool-Stage. Bigelf, som varit nära att självdö i sviterna av deras tidigare
gitarrists tragiska död, har nyligen släppt en ny platta som låter
utomordentligt bra. En sorts märklig blandning av Beatles och Deep Purple
tillsammans med en stor dos Mellotron(!). Nu gjorde väl kanske inte bandet
ett så stort intryck (de hade lite problem med vinden som plötsligt tog i
lite grand – enda gången vädret var lite tjurigt på resan) men jag måste nog
ändå ge dem fullt godkänt. Sångaren och basisten är väldigt coola på scen,
måste man säga. Och det gjorde ju inte saken sämre att Mr. Mike Portnoy satt
vid trummorna både på konserten och på nya skivan. Värt att kolla upp!



Animals as Leaders

 

Sen väntade festivalens märkligaste konsert. En helt galen trummis och två
ekvilibrister till gitarrister. Totalt kaos och kakafoni. Men ändå
fascinerande. Någon sa efteråt att konserten kunde beskrivas som en hel
timma långt trumsolo kompat med gitarr. Ingen skönhetsupplevelse direkt för
örat men inte på något sätt dåligt (beroende på vilken smak man har dock).



Adrian Belew Power Trio


Torsdagskvällens stora överraskning och glädjekick var annars konserten på
Pool-Stage med Adrian Belew, Julie Slick och trummisen Tobias Ralph. Makalös
spelglädje från början till slut. Det är helt otroligt vilka ljud den mannen
kan få ur sin gitarr! Och han gör det hela tiden med ett stort leende på
läpparna. Vilken entertainer! Man ser att han njuter oerhört av att spela.
Sen blir saken inte sämre av att han spelar med två andra superproffs.
Trummisen Tobias Ralph förbluffade oss med att byta trumpinne mitt under
giget när hans vänstra pinne gått fullständigt sönder. Han öppnade ett
inplastat paket mitt under spelningen (till stor del med tänderna) och fick
tag i en ny trumpinne utan att det överhuvudtaget märktes i musiken. Helt
makalöst! Sånt gör bara riktiga proffs.



Fredag 21 februari




Portnoy, Sheehan, MacAlpine, Sherinian (PSMS) and friends



Först att visa upp sig på avslutningsdagen var denna supergrupp. Trots god
ekvilibristik tilltalade tyvärr inte det här mig särskilt mycket. Här var
det mer fråga om att visa upp god teknik än att spela njutbar musik, om jag
vågar säga så. Exempelvis gillade jag inte alls solot av Derek Sherinian.
Det bara skar i öronen utan att ge något. Bättre blev det när de kallade upp
ett antal andra artister att agera sångare (t ex Ted Leonard och Devin
Townsend, den sistnämnde makalöst arrogant och underhållande). Då blev det
mycket bättre.


Riverside




En av de saker som verkligen fick mig att till slut satsa på PN14 var att
Riverside var med i Line-upen. Jag hade missat bägge deras senaste besök i
Sverige p g a olyckliga tjänsteresor som jag inte kom undan. Så nu kändes
det att ’nu jäklar var det dags!’. Och det här behövde jag verkligen inte
ångra. För trots en något misslyckad första konsert (beskriven tidigare)
fick jag en andra chans att se dem i den erkänt svåra Spinnaker Stage – en
lokal som har lågt i tak och kändes väldigt trång. Både Haken och Adrian
Belew Power Trio hade tämligen misslyckade gig här de tidigare dagarna och
jag hade mina onda aningar att även Riverside skulle ånyo kämpa mot teknik
och dåliga akustiska förutsättningar i lokalen. Men så fel jag hade!
Fredagens gig blev festivalens allra bästa! Absolut magisk! Ljudet var
perfekt (jag trodde inte det var möjligt i denna lokal) och bandet var
verkligen på topp. Det kändes verkligen att man ville revanschera sig för
deras tidigare rätt misslyckade konsert på Pool Stage. Riverside är nog ett
av de bästa live-band jag har sett. Ser verkligen fram emot fortsättningen
och kan bara fortsätta att applådera detta underbara polska band.




Avslutningen – Del 1: Transatlantic




Så kom då finalen med Transatlantics andra spelning. Intensiv och dynamisk –
men faktiskt inte särskilt bra! Jag tyckte att alla musiker i bandet
faktiskt spelade över här. Alla ville briljera snarare än spela tillsammans
och koordinerat med de andra. Här är jag helt överrens med Hasse Fröberg som
senare utryckte precis samma uppfattning. Särskilt Neal Morse flippade ut
och spelade med riktigt usel timing på sina keyboards. Kanske var han
fortfarande kvar i euforin i samband med Spock’s Beard-spelningen strax
innan Transatlantic-konserten. Man spelade nu flera låtar från tidigare
Transatlantic-plattor och det märktes i publiken att det här var låtar som
gjort intryck – allsången var tidvis stark. Lite trist att kvaliteten inte
riktigt var på topp.





Avslutningen – Del 2: Transatlantic med Adrian Belew och Jon Anderson
 





Vi som var där visste ju att avslutningen skulle bli något alldeles extra.
Men döm om vår förvåning när plötsligt Adrian Belew dök upp på scenen! Det
var ju inte riktigt vad vi hade väntat på i denna sena timme (långt efter
midnatt). Han körde den fantastiska King Crimson-låten ”Indiscipline” (”I
like it!!!!!”) – ännu en humörhöjare! Jag måste verkligen skriva - ”I like
Adrian Belew!!!!!”.

Men tiden var alltså sen och vi började så smått undra om den utlovade
finalen med Jon Anderson och ”And You and I”-låten skulle utebli. Karln är
ju 70 år och det här hade kanske tagit på krafterna. Men vad händer då när
tvivlet börjar komma? Jo, in kommer Jon och vad är det han kör igång med?
Jo, ”The Revealing Science of God” från ”Tales of Topographic Ocean”! En av
mina absoluta favoritlåtar med Yes. 21 minuter lång! Och han och de andra
gör det makalöst bra. Plötsligt fungerar alla tillsammans – det är slut med
de egotrippade solona och nu kör man koncentrerat tillsammans för att ge Jon
maximalt med support för låten (se bild DSC_617). Det var verkligen rörande
att se hur fantastiskt bra de nu spelade ihop. Och man förstår att Roine och
de andra hade fått en otroligt hemläxa så här i sista stund. Som jag förstår
det var det Jon som själv föreslog denna låt i ett väldigt sent skede. Jon
själv bara log när allt var färdig –så lycklig så det var inte sant!
Verkligen rörande att se. Men det var inte slut med det. Nu körde man även
igång den gamla klassikern ”Starship Trooper” – en annan låt där Roine
verkligen fick visa vad han går för med tanke på Steve Howes gitarrslingor
på denna låt. Lika bra framfört. Stort jubel i publiken. Och sen kom den ju
– ”And You and I” – i en lång version med ett crescendo på slutet där Roine
fick mycket stort utrymme för solon (faktiskt det allra sista solot i numret
var hans). Det fantastiska med denna låts slutparti var att ett flertal av
banden som spelat på festivalen nu kom uppspringande på scen och en del av
dem tog faktiskt över lite instrument och började jamma med (exempelvis Ryo
Okumoto med fler kollegor från Spock’s Beard - bild DSC_628 ). Ni ser
själva i bilderna (det finns även Youtube-sekvenser utlagda som visar dessa
euforiska scener) vilket party det blev till slut.



Ja, detta var i sanning en upplevelse för livet. Kanske blir det
efterföljare (Mike Portnoy nämnde flera gånger att man funderade på PN15)
men jag har svårt att tro att det kommer att ske redan nästa år. Men med
tanke på hur lyckat det var så är det nog troligt med en fortsättning. Jag
kan inte annat än rekommendera alla som kan att hänga på ifall det blir en
fortsättning. Visst sved det i plånboken men det var länge sen jag kände att
man fick så mycket för pengarna. Kan bara konstatera att lyckliga
omständigheter gjorde att jag hade möjligheter att delta och känner mig
oerhört priviligierad för detta. Tack för en fantastisk fest – inte minst
alla svenska band som deltog.

 

Karl-Göran Karlsson