7. Inferno
8. Someone Must Take The Blame
9. Forgive Me My Foolish crime
10. Why?
11. Bleeding Moon
12. Plummeting Into Eternity

Tredje engelskspråkiga skivsläppet som faktiskt redan sett dagens ljus 2002, fast då på hemspråket. Detta album är en koncepthistora på dryga timmen vilket i sig själv inte är så ovanligt i progressiva kretsar. Att konceptskivan härstammar från ett Ungersk progressivt metalband är däremot inte vanligaste. Fastnade redan på förra släppet ” Psychogeist”  för deras rätt hårda men ändå nyanserade musikstil som också innehar många av de där sk. progressiva elementen. Här finns en hel del att jämföra med Dream Theater då dessa hanterar sina tyngre och hårdare alster. Vokalisten Zoltán Kiss ligger heller inte så långt från James LaBrie sångstil som ger musiken en rundare toning bland de tyngre faktorerna. ”Another Existence” är ett typexempel på denna jämförelse med möjlig undantag från någon igenkännande gitarrslinga från gruppen Saga, låten är också en av plattans bästa.

Här levereras musik med varierad framtoning där både den raka hårdare metal stilen får plats liksom det mer avancerad progressiva, av de mer melodiösa alstren är ”Forgive me my Foolish Crime” en given favorit liksom spåret ”Bleeding Moon”. ”Plummerting into Eternity” pampigt, tungt och symfoniskt härligt stycke avslutar produktionen.

Ett album som redan på första lyssningen växte allteftersom skivans spår fortskred och naturligtvis även med antalet lyssningar. Med undantag för några kanske ”jobbiga” sekvenser för lyssnande på ”allmän” plats (i hemmets högtalaranläggning med anhöriga) så är detta en platta som avnjutes till fullo. Sedan finns ju alltid dom där ”Micke Mouse” snäckorna att tillgå. Väntar nu med spänning på ett ”ny”producerat album.

Fotnot:

Age of Nemesis har vad jag vet aldrig gästat Sverige men väl agerat förband till The Flower Kings.

Bonus video finns med vilken kan beskådas i datorn.