10 In a life
11 Away from me
12 Undivided
13 You and me
14 Rain must fall

Den som väntar på nåt gott....... Äntligen är det här!!! ”Dogpounds” tredje album.

Första gången jag kom i kontakt med dessa eminenta herrar var när Sweden Rock Magazine vilka alltid skickar med en cd till sina prenumeranter hade lagt med en låt från deras förgående album ”A night in the gutter”, jag föll pladask över deras klockrena melodier och dom hysteriskt sköna gitarrerna. Den skivan är en som jag aldrig tröttnar på och kan med fördel spelas vid alla tillfällen.

Hur som helst nya albumet är heller inget undantag, ett verkligen klockrent skivsläpp. Tungt malande guror och dito trummor samt supertjusiga melodier. Fokus på produktionen ligger helt klart på tyngden, nya plattan har ett fläskigare ljud och sångaren ”Hea” har lagt till med en lite ”sketnare” och något raspigare röst om man jämför med de tidigare albumen ”The Hellbum” (2003) och ”A night in the gutter” (2005), då hade han en rätt så gäll och klar stämma. Den ”nya” rösten hanteras med stor säkerhet och briljans. Texterna är som innan humoristiska men ändå med en touch av allvar. Producerat har denna liksom de förgående gångerna gjorts av ingen mindre än Peter Tägtgren (Pain, Hypocrisy), här visar Tägtgren sitt breda kunnande även på områden han normalt inte huserar i.

När detta album skulle produceras hade dom hela 25 alster att välja bland som sedan skars ner till fjorton. Dessa var de låtar som dom tyckte växte starkast och då hörde hemma på ”III”  . Det som gör ”III” så utomordentligt roligt att lyssna på är dom urtjusiga vokala insatserna med kontrasterna till dom tungt pumpande gitarrerna vilka växlas med vackra och tekniskt mycket välspelande slingor. Detta levereras tillsammans med en go gungande bas och ett tajt trumspel. Favoriter finns här självklart och dessa är ”Born a winner" ,”Human hologram", ”Dead and gone” och ”Undivided”  Skulle varit kul att även få höra resten av dom elva låtarnaJ, vem vet det kanske snart kommer en ny skiva?

Nu hoppas vi bara på att få beskåda killarna live inom en inte alltför avlägsen framtid.

”Dogpound” Ni har gjort det igen! Det här är återigen ordentligt medryckande och det går inte att låta bli att le när man hör er :) TACK!

Betyg 9/10