6. I don't want to know
7. Higher than me
8. Why do I
9. Millionaire
10. Crying
11. Lay all your love on me

Tysken Oliver Hartmann började sin musikaliska karriär med spela akustisk gitarr när han var tio. Under tonåren medverkade han i flera lokala rockband, samt det hyfsat framgångsrika hårdrocksbandet Heat. Han intresserade sej för fler instrument, men också mer och mer för att sjunga. Han fick gott om tillfällen att experimentera och pröva sej fram både med gitarrspelandet och sången när han under ett par års tid turnerade runt i Tyskland med ett professionellt coverband. 1995 gick han med i det progressiva rockprojektet Centers som släppte två album under de tre nästkommande åren.

När de upphörde bildade han tillsammans med Olaf Lenk metalbandet At Vance, vilket blev en blev en världssuccé. Efter fyra album och flera Europaturnéer kände han dock att han fått nog och hoppade av för att istället koncentrera sej mer på att skriva texter för sin solokarriär. Det hindrade dock inte att hans stämma har hörts tillsammans med många kända band, t ex Avantasia, Genius och Rhapsody. I april 2005 släppte han i alla fall sitt första soloalbum ”Out In The Cold” på Frontiers Records. Det fick mycket bra kritik och australienska webzinet ”Melodicrock” (www.melodicrock.com) utnämnde sången ”What If” till ”Årets låt 2005”. ”Into The Light” fick en hedersam andraplacering i kategorin ”Årets ballad 2005”. Albumet som helhet kom på fjärde plats när det gällde ”Årets album 2005”.

Medan han jobbade med uppföljaren valde Toto honom som supportband till några av sina spelningar under sin Europaturné 2006.

Hartmann består, förutom av Oliver som sjunger och spelar gitarr, av Mario Reck-gitarr, Dario Ciccioni-trummor, Armin Donderer-bas och Jurgen Wust-keyboards.

Det nya albumet heter ”Home” och är producerat av Oliver och Sacha Paeth (Kamelot, Angra, Aina m fl). Precis som det förra albumet erbjuds här proffsigt framförd melodiös rock, men på nåt sätt ”lossnar det” inte riktigt. Delvis beror det nog på att trots att Oliver har en rätt bra rockröst så vill han oftast mer än han riktigt mäktar med. Det känns tillgjort och ansträngt. Annars är det rätt trivsamt och lättsmält, rent instrumentellt. Men så fort låtarna tonat ut har man glömt dem. Och saknar dem inte det minsta.

Hemsidan hittar du här: http://www.oliverhartmann.com/HARTMANN/start.html

Betyg: 5/10

Maria A.