3. As Rome Burns
4. Failures Burden
5. Heathen Tribes
6. The Rising Tide
7. Traitors Gate
8. No Nation on this Earth

Ibland hör man musik som direkt griper tag i en vilket Primordial gjorde och fortfarande gör hos mig. Deras larmiga, ibland ylande och ofta monotona musik går direkt in i hjärtat på mig och jag bara njuter av välbehag.

Jag har aldrig hört dom tidigare trots att ”To the nameless dead” är bandets sjunde platta eller åttonde om man vill räkna med en splitt med Katatonia som kom `96. Primordial bildades i Skerries, en mindre stad en bit utanför Dublin i mitten av åttiotalet och nog hörs det att musiken har influenser av den Keltiska musiken även om det aldrig blir någon folkrock av det hela.

Då är likheterna betydligt större till Swallow The Sun, Amorphis, Porcupine Tree och våra egna Maitreya som samtliga plockar in inslag av sitt respektive lands folkmusik och mixar ihop det med tung, ibland ganska monoton progmetal där melodierna alltid sätts längst fram. Utifrån dessa grunder läggs resten på och om man som Primordial förfogar över en sångare i yppersta världsklass når man fram till dom visuella känslorna som i Heaten trides som är en plattans bästa låtar. Där visar A. A. Nemtheanga vilken sångare han är samtidigt som Ciáran MacUliliam och Michael O´Floinn på gitarrer lägger harmonier av yppersta världsklass som doftar Irland på ett väldigt smakfullt sätt.

Man blir nyfiken på vad som kommer härnäst och det gör den lågmälda The rising tide och så fortsätter det. Plattan innehåller totalt åtta låtar med en total speltid på 54:47 minuter som man aldrig märker av för musiken griper tag i en och det blir aldrig långtråkigt. Snarare är det så att man upptäcker något nytt varje gång vilket är gott nog bevis på att detta är en mycket, mycket stor platta som väl förtjänar sitt betyg och själv har jag fått ett nytt favoritband.

Smakprov Metal Blade   www.myspace.com/mbpreview

9/10

©