24. Humble stance
25. Don't be late
26. The interview
27. Careful where you step
Worlds apart revisted documentary
Photo gallery

Det ligger ju lite i tiden att spela gamla klassiker i sin helhet på diverse konsertspelningar. Saga följer trenden som under 2005 års ”Network” turné inkluderade hela plattan "Worlds Apart” vilken ursprungligen släpptes 1981. Platsen för inspelningen var Pratteln i Schweiz. Denna dubbla live cd inkluderar även en hel del annat material från Saga`s så rika låtskatt. Originalplattan släpptes förövrigt med två olika omslag där nu båda presenteras i samma albumcover. Kan också nämna att Rupert Hine stod för produktionen då det begav sig.

Konserten inleds med två lite ovanliga spår i livesammanhang, nästa låt "You're not alone" där det genast sjungs med från publikhåll höjer stämningen flera snäpp. Några säkra kort efterföljs innan "Worlds Apart” kitet inleds. "On the loose", "Wind him up", "Amnesia" och "Framed" hinner vi få höra innan vi måste byta till cd 2. Lite underlig delning av huvudnumret på konserten med tanke på ett cd släpp, på dvd varianten som också finns till försäljning får vi ändå hela konserten på en skiva. Cd 2 fortsätter följaktningen med resten låtarna från "Worlds Apart”. Några publikfriare följer senare som "Scratching the surface", "Humble stance" och vad vore en Saga konsert utan sjung-med- låten "Don't be late".

Ljudet känns rätt okej men som ofta är det rätt svårt att känna den rätta stämningen på liveskivor. En anledning kan här vara att publikljudet är rätt så nedtonat. Michael Sadler sjunger ändå klockrent som vanligt.

För en Saga fans som jag är detta ett välkommet bidrag till samlingen.

7/10

Dvd släppet med samma titel ger som sig bör en helt annan upplevelse av konserten ”Live cdn`s" tid känns nu alltmer ute”. Spelningen är snyggt filmad även om man skulle vilja se lite mer rekvisita och effekter från Saga. Den minst sagt erfarna gruppen varierar sig med en hel del ombyten gällande instrument och huvudsången hålls inte bara av Sadler, det är inte fy skam när Jim Crichton tar sig an  ”Scratching the Surface”.

För fans av Saga kommer här också en hel del godis på extra dvd`n. En intervju med Sadler, Gimour och bröderna Crichton där samtalsämnet naturligtvis gäller deras klassiska album ”Worlds Apart”. Vi får se tidiga livescener från 1981 med dess ”snygga” och tidsenliga utstyrsel. Se bara på herr Sadlers eminenta läppbeklädnad. Deras framträdande framställds då kanske inte som en grupp med någon större scenerfarenhet. En stor skillnad kan ses redan från livebilderna året därpå. Större pondus och en betydligt mer avslappnad och säkrare stil visas från alla Sagas aktörer. Ett sedvanligt fotogalleri men då med unika bilder från inspelningsplatsen kan också beskådas på denna extra dvd.

Live konserter gör sig klart bäst på dvd och detta är inget undantag, med en snygg filmad produktion och genomarbetat extramaterial slår dvd släppet dito cd`n varje gång.

8/10

Fotnot:

Som säkert många av er redan vet annonserade vokalisten Michael Sadler att han lämnar bandet i slutet av 2007, en farväl turné tillika trettioårsjubileum planeras bl.a med ett stopp på norska festivalen Subtaco den 8 augusti. Om gruppen fortsätter utan Sadler återstår att se.

©