7 Inner circle
8 Eclipse
9 In the end
10 Encyclopedia
11 Reaching deep within
12 The words unspoken.

ÄNTLIGEN!! Är den här. Men det har trots allt gått ganska fort att få fram denna skapelse från det att jag läste om ett första dvd släpp från skånska proggmetal bandet Andromeda. Första gången jag kom i kontakt med detta eminenta band var på deras spelning i Slottsskogen Goes Progressive 2002. Dom var relativt unga men inte desto mindre begåvade med det dom då framförde, snarare tvärtom. Andromeda bildades 1999 som ett projekt av Johan Reinholdz. Thomas Lejon fick frågan om han ville vara med i detta projekt, även Martin Hedin och Gert Daun anslut sig till skaran. Dom fick även en vokalist vid namn Lawrence Mackory att lägga sången på debuten Extension of the wish. Denna skiva blev släppt igen med en ny sångare vid namn David Fremberg. Lagom till nästa skivsläpp 2003 tillkom nya basisten Fabian Gustavsson. Albumet namngavs till  II=I. Och för inte så länge sen kom den senaste skivsläppet Chimera. Samtliga tre album är i toppklass och till dessa kommer nu då denna ypperliga dvd.

”Playing off the board är inspelad i Polen på ett ställe som påminner ganska mycket Göteborgs egna teater Storan. Parkett och några våningar med balkonger fungerar bra även som rocklokal fast nog verkar polackerna lite ”stela” för att vara metal publik. Konserten är en och en halv timme av ren och skär njutning för både ögon och öron, ljudet är kanon och bild likaså. Killarna öser på som bara den och gör ett lysande jobb, jag sitter också klistrad framför tv rutan från början tills slut. Ett riktigt talangfullt band som ena stunden agerar lugnt och harmoniskt likväl som i nästa ösa på i det rejälaste och dessutom kan vara tekniskt som bara den.

Själva konserten i sig är verkligen kanon, sen kommer ju extra materialet som också är riktigt kul. Allt från intervjuer, ”on the road ”material, äldre live akter, foto galleri, biografi, skrivbords underlägg och mycket mycket mer..

Detta är enligt mig ett mästerverk, och att få både lyssna och se dessa ruskigt begåvade killar är en ren njutning, dessutom är ju den gamla A.C.T trummisen Thomas Erlandsson med på ett hörn. 5.1 ljud gör inte saken sämre direkt.

Dessutom finns det en utgåva med en live cd till detta i ett så kallat ”limited swing case edition”

Slutligen, en underhållande dvd som kommer att bli sedd många många gånger och jag får garanterat rysningar vid varje tillfälle.

Betyg: 9/10