GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

DUNWICH – HEILAGMANOTH (Dunwich)

1. Aranmanoth 
2. La Casa dell'Alchimista 
3. Tales from the Ninth Wave 
4. Guardians of the Threshold 
5. Escape from Innsmouth 
6. Il Falso Principio 
7. Beowulf 
8. The Flying Fear 
9. Leaves on the Altars to the Moon 
10. Terra di Ambra Neve e Fuoco Nero 
11. La Lama il Ghiaccio e il Fuoco 
12. Heilagmanoth

 

1994 släppt Italienska Dunwich sitt första album, ”Sul monte e il tuono” på Black Widow och året därpå kom ”Il chiarore sorge due volte” på Pick Up Records. Den fick rätt stor uppmärksamhet även utanför Italien och var den platta jag hörde först. Jag tyckte om den men det var först några år senare när en vän i Borås tipsade mig om bandet och mycket vänligt skickade han mig ett ex av ”Eternal eclipse of frost” som kom 1999 på Tyska Rising Sun Productions. Den är lite annorlunda och musikaliskt tuffare än sina föregångare. Jag tyckte och tycker väldigt mycket om den vilket fick mig att sakna bandet. Det var helt tyst om dom fram till för några månader sedan när jag till min stora glädje hittade dom på Myspace. Där stod det att dom hade en ny platta på gång samtidigt som man kunde lyssna på några låtar. Det lät otroligt bra vilket gjorde att jag hörde av mig till bandet och frågade om jag fick recensera plattan här vilket dom gärna ville. Nu är vi här i nutid med ”Heilagmanoth”…

Musiken Dunwich spelar är symfonisk neoklassisk symfonirock med betoning på symfoni där syntarna lyser med sin frånvaro för här är det åkta vara. Dunwich består av Francesca ”Elayne” Naccarelli på sång, Claudio Nigris på keyboards och Roberto IFasciani på bas samt mer eller mindre permanente trummisen Luca Iovieno. Vid sidan av det lånar man in musiker som här innefattar så väl stråkar som bleckblås vilket tillsammans skapar plattans klassiska ljudbild som är helt befriad från trender. Det skapar även ett helt annat musikaliskt djup som skulle få Rhapsody att gråta av avundsjuka för här har vi garanterat äkta vara.

Under 54:20 minuter får tolv låtar serverade i näst intill ett konceptutförande. Låtarna liksom flyter på och bildar fantastiska ljudlandskap som i sin tur skapar otroliga bilder. Det är oerhört vackert och tilltalande där Francesca berättar sina anekdoter till musiken som smeker fram. Ibland blixtrar det till men lugnet liksom välbehaget kommer alltid tillbaka och man kan inte få nog vilket väl bevisar att det går att göra nyskapande symfonisk neoprog än idag för det här låter inte som något annat än Dunwich. Originaliteten är slående vilket är värd några extra poäng men det behövs inte för ”Heilagmanoth” står på egna ben med influenser av klassisk Italiensk musik när den är som allra bäst. Jag väljer därför att inte plocka ut några enskilda låtar utan lyssna på plattan som den helgjutna helhet den är. Dunwich är väl värda att upptäcka och jag hoppas verkligen att någon tar in plattan men annars går den att köpa via bandets hemsidor.

 

www.myspace.com/dunwichband

www.dunwich.it

 

9,5/10

Tore Larson

 

 

 

 

   

  

 
   

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©