04 Sugar tree
05 Blue Monday
06 Secret love
07 Knocking on the gates of Eden
08 Satisfied
09 Judgment Day

Musikaliskt fostrad på klubbar i Greenwich Village och Woodstock i början av 1970-talet och präglad av de kraftfulla rytmer och sensuella melodier som gjorde R´n´B sångarna Marvin Gaye och Sam Cooke till legender, flyttade New York-bördige sångaren och gitarristen Robbie Dupree till Los Angeles 1978 och tuktades till en renodlad västkustartist. 1980 blev han nominerad för en Grammy som ”Best New Artist” för sitt självbetitlade debutalbum och sedan dess har Dupree gett ut nio verk i eget namn.

Att lyssna på "Time and Tide" – hans första album på över fem år – känns lite grann som att sätta sig i en modern Volvo: Det är ombonat, aerodynamiskt utformat och nästan lite gubbigt bekvämt – men gosse vilken skön resa! Duprees färdmedel har en drivlina baserad på Detroits Motown-komponenter och låter de funkiga inslagen hos Stevie Wonder möta Steely Dan´s jazziga västkustådra i ett skönt pulserande soulsväng, och jag kan inte låta bli att tänka att Glenn Hughes måste älska detta album.

Duprees avspända, själfulla sångröst har ett vemodigt, nästan bluesigt uttryck, vilket bidrar till att göra "Time and Tide" till en väldigt tillbakalutad och väluppfostrad historia. Det är så att man får vibbar från P3s klassiska radioprogram Soul Corner. Men mitt i all vänskaplighet smyger sig också en känsla av rastlöshet på mig; det tänder aldrig riktigt. Det guppar och gungar och är väldigt mysigt, men jag saknar ett par spår med mer nerv och driv; det som gjorde Robert Palmers album spännande; något som skänker helheten en större dynamik. Och med tanke på den något knappa speltiden – lite drygt 40 minuter – och det av klass drypande kompbandet, borde utrymmet ha funnits där.

©