3. Chameleon (9:00)
4. Om Tare (7:44)
5. Tacenda for You (9:34)
6. When the Moon is in the River of Heaven (7:46)
7. Plaint (2:35)
2. The Water Road (11:13)

Brittiska THIEVES' KITCHEN är en ny bekantskap för mig och jag inser, efter att ha kollat deras hemsida och några recensioner att jag här har missat något. Med en rottråd I avsomnade GREY LADY DOWN och resten i mycket av den progressive rock som producerats de senaste decennierna har de lyckats skapa något både fräscht och tidlöst.

”The water road” är deras fjärde album sedan starten 1999. Enligt annalerna har de jämförts med bland annat band som Yes, ELP, Frank Zappa National Health, UK, Echolyn, Finneus Gauge, Hatfield and the North och Spock's Beard. Imponerande. Och givetvis blir alla progakter som målar med en bred palett av orkestrerad och genomarbetad musik jämförd med de stora giganterna. Samtidigt är det inte nämnda föregångare jag påminns om när jag lyssnar på ”the water road”. Utan snarare Renaissance, Magenta och Änglagård. Inte så konstigt kanske med en skönt sjungande Amy Darby och Thomas Johnson från just Änglagård på keyboards. (Mycket Mellotron blir det!) Även Anna Holmgren från Änglagård medverkar på flöjt några ljuvliga passager.

Thieves kitchens hemsida beskriver att det nya albumet lägger vikten på känsla, melodi, intrikata arrangemang och atmosfär. Akustiska instrument som oboe och cello bidrar till detta

Albumet startar med den 21-minuter långa 'The Long Fianchetto', som inleds med en stilla pianomelodi a la Anthony Phillips, i en dryg minut innan hela bandet kommer in och väver ett atmosfäriskt ljudlandskap. Som sig bör I ett episkt stycke så hinner man växla teman och instrumentella passager, hårda och stilla partier innan det självfulla slutgitarrsolot tar vid. Allt sitter som en smäck och det enda jag kan klaga på är att Pkil Mercy ibland har ett gnälligt och trist gitarrljud.
Andra spåret heter ”Returglas”! Jajamän, jag trodde jag läste fel, men så upptäckte jag att det är Johnsons komposition och har en folkmusikalisk Änglagårdskänsla
'Chameleon', med Amy's sköna röst, akustisk gitarr och Mellotron bäddar in mig i en avspänd och ändå spännande melodi. Det är en rytmisk och melodisk uppbyggnad av låten som närmar sig Hatfield & The North eller Caravan, eller är det saxofonen som förvillar mig? Bra är det i alla fall.

Fjärde spåret 'Om Tare', trodde jag först också var en svensk titel, men tji fick jag.”Om Tare är sanskrit, det gamla indiska språket, och är en dynamisk och kraftfull låt. Allt sitter tight och det är en spännande kontrast mellan den orientaliskt influerade sångmelodin på sanskrit och den drivande sjutakten i musiken

'Tacenda for You' är ytterligare ett långt spår (9 1/2 minuter), melodiskt och varmt. Hon sjunger otroligt bra, Amy! Lite Caravan, lite Hatfield, lite Van der graaf vilket passar en Canterburydiggare som mig. Snyggt arrangemang med flöjt och cello i ljudbilden. Här slår det mig att TK har en särdeles förmåga att göra intrikata rytm- och melodislingor som låter knepiga ibland, men fångar mig. Lite som King Crimson, när det begav sig.

Vad får vi sedan upp ur godispåsen? Jo, 'When the Moon is in the River of Heaven'. Vackert, stämningsfullt. Sången full av känslor. Till och med ganska snyggt gitarrljud. Det här är en låt som får mig att peta upp betyget ett steg till.
Efter ett kortare spår som är pastoral stilla med klassiska vibrationer och en stilla xylofon 7, avslutas albumet med titellåten, ett elvaminutersspår som inleds med en snygg melodi med oboe och cello som svävar ovanpå ett sparsamt komp. Amy sjunger låga toner och det känns som en stilla hymn som väntar på att förlösas, men så går intensiteten ner igen. Det är stiligt och så ökar kraften..där! Nu har han fått igång gitarren och solen tränger genom molnen. Utan för stora åthävor ges ändå låten en mäktigt crescendo, alldeles lagom. Så var det slut. Tur att det går att sätta på replay, för det här är en skiva som växer varje lyssning. Strålande, Thieves kitchen!

9/10

Hans-Åke Höber

©