07 Avojaloin (4:15)
08 Canto Obscura (3:20)
09 Mindfrost (3:20)
10 Karahka (3:52)
11 Lento Reprise (1:06)
12 Koera (5:13)

Kataya är ett nytt folk-prog-ambient band från Finland, dock baserat på tre rutinerade musiker (Matti Kervinen, Sami Sarhamaa och Teijo Tikkanen) med långa tidigare karriärer i band som Wolf Larsen, Chapter One, Pax Romana och Corey & Maple. De har dessutom medverkat i diverse filmmusik-projekt.

Deras nya CD ”Canto Obscura” är i stort sett helt instrumental med undantag för en del sångläten (eller vad man skall kalla det – tyvärr tillför det inte särskilt mycket) från jazzvokalisten Johanna Livanainen och lite recitation från Matti Kervinen (på helt perfekt engelska men det är underligt vad tydligt det hörs att det ändå är en person från Finland). Instrumental musik har ju tyvärr en lite begränsad marknad och man har väl lite farhågor att även denna platta kan få det lite svårt att slå igenom.

Standarden på låtarna är i alla fall genomgående hög och efter några genomlyssningar är den klart njutbar. CDn är kryddad med många typiska nordiska eller finska stämningar. Massor med naturromantik och nostalgi. Detta får man fram med små medel, mestadels små ljudillustrationer i bakgrunden av musiken. Till exempel ljudet av häst och vagn i skogen med korpkrax och vindens sus (låten ”Ahava”), det märkliga knorrande ljudet (årtullsgnissel?) i inledningslåten plus diverse andra ”hyss” i andra spår. Kataya får mig att tänka på tidigare svenska instrumentalmusiker som Bo Hansson och Björn J:son Lind men en skillnad är att det är betydligt mera gitarrstöd i det här fallet, både elektriskt och akustiskt. Faktum är att flera gånger får jag associationer till tidiga Porcupine Tree (alltså före den nu mycket hårdare framtoningen på detta band som jag har haft lite svårt att ta till mig – jag gillade 90-tals-soundet bättre). Men när man här försöker sig på rena elgitarrsolon så kan man dock inte mäta sig med Steven Wilson i Porcupine Tree. Det går bättre med de lite mer akustiska eller blandade partierna.

Mina favoriter är introduktionsspåret ”Opening Marsh” (mycket stämningsfull), ”On a Moose” (lite härlig Drum’n Bass feeling, plus läckra spröda gitarrklanger), ”Putkivaara” + ”Canto Obscura” (båda med härlig Porcupine Tree känsla), ”Avojaloin” (påminner om lite Opeth och plattan Damnation) och till sist den kanske bästa låten ”Koera” (låter väldigt mycket Björn J:son Lind). Den här sista låten är en riktig höjdare för den som vill lyssna på något vilsamt. Mycket fina stämningar och ”Gud” vad det där lilla baskompet höjer känslan. Sen kanske man kunde låtit bli ”refrängpartiet” som låter lite trist men det får man kanske ta.

Till sist, slutomdömet blir bra. Det här är en platta som tål att njutas av länge. Men den där riktigt stora och tunga låten saknas vilket nog drar ner betyget lite. Så det får bli 7 av 10.

7/10

©