5. 143
6. Our Sky
7. Before I Leave
8. Silent
9. Moving
10.Stop To Think

Myspace kan vara ett gudomligt forum om man använder det på rätt sätt och själv har jag hittat en hel del där varav en del har blivit recenserade här och nu är det dags för ännu en sådan platta. Den är inte helt dagsfärsk utan har lite mer än ett år på sig men å andra sidan är den på tok för bra för att glömmas bort samtidigt som det är musik som hör hemma på den här sidan.

Feed Forward kommer från Holland bildades 2002 och efter att ha släppt tre demoplattor som rönte en viss uppmärksamhet. Reaktionerna på dessa ledde fram till att bandet fick agera förband åt Enchant, The Gathering, Todo bland annat. Med det fick fler upp ögonen för Feed Forward vars popularitet växte och i Tyskland fick dom bra respons. Detta ledde fram till det här albumet som är bandets debut och som debut betraktat är det en tiopoängare men låt oss inte gå något i förväg för ”Barefoot & naked” tål att synas som vilken annan platta som helst.

Vi får tio låtar varav ”Moving” är instrumental och som sådan är den ett musikaliskt mästerverk. Faktum är att hela plattan är mycket, mycket bra där musiken beskrivs som en blandning av progressiv rock och melodisk metal helt utan klassiska element vilket känns befriande samtidigt som det väl bevisar att det går att göra neoprog på ett modernt och nyskapande sätt. I Biejanka på sång har man en sångerska av världsklass vars röst påminner om Tracy Hitchings men med ett större tryck vilket hörs väl ”143” som är en av plattans snabbare låtar. När hon i nästa låt ”Our sky (for one time)” går ner några oktaver samtidigt som den är en av plattans lugnaste låtar med bara ett piano signerat Job låter det minst lika bra. Kasten är tvära vilket jag gillar för det gör att man aldrig vet vad som händer härnäst och lyckas man sedan med konststycket att i en och samma låt göra tvära kast som i fantastiska ”Before I leave” jublar jag.

Det är bara att konstatera att Feed Forward är ett färdigt band som vågar gå sin egen väg utan att ta intryck av diverse mer kända landsmän. Jag hoppas verkligen det blir en uppföljare samtidigt som jag är övertygad om att fler skulle tycka om Feed Forward om man bara tar sig tid att upptäcka dom och på bandets hemsidor kan man kontakta bandet om man vill köpa sig sitt eget exemplar av ”Barefoot & naked”. Då får man även ett omslag som tillhör kategorin mycket bra och väldigt tänkvärda för bilden kan säkerligen väcka vissa associationer som jag överlåter till var och en att ha åsikter om men det här är en platta som rekommenderas å det varmaste.

9/10

©