07. Where did I lose your love
08. What I needed
09. What it takes to win
10. Turn down the world tonight
11. The journey (revelation)
12. Let it take you back (bonus track for Europe)

Efter att ha starrbligat sig igenom utbudet på YouTube kände Neal Schon slutligen att han hittat vad han sökte: filippinske Arnel Pineda. Med sin själfulla tenorstämma och sina indianlika drag är han i princip ett duplikat på den från Portugal härstammande Steve Perry; sångaren som gav det jazz/fusion-präglade Journey nya musikaliska koordinater och gjorde dem synonyma med begreppet AOR. Detta intygas inte minst av att två skivbolag med en utpräglad melodiös inriktning tagit sig namn efter deras skivor: Escape (1981) och Frontiers (1983).

Vanmakt har dock varit en ständig följeslagare på gitarristen och evige kärnaktören Neal Schons resa med skötebarnet Journey. Åtminstone sedan 1986 då en lång period av instabilitet inleddes: musiker byttes ut; avkomlingar som Bad English, The Storm och Hardline uppstod och skingrades; Journey återförenades för att snart lösas upp igen, och tillfälliga sångare som Kevin Chalfant, Steve Augeri och Jeff Scott Soto passerade revy. Av dessa upplagor var det endast den förlorade sonen Perrys återkomst med ”Trial by Fire” (1996), och Augeris med ”Arrival” (2001) och ”Generations” (2005), som alstrade nytt material.

Nu är dock radiorock-ikonerna från San Francisco tillbaka med ett verk som tar vid där den utsökta ”Arrival” klingade ut och som förvandlar ”Generations” till ett mellanspel. Producenten Kevin Shirley styr vidare Journey i det lite råare, mer livevibrerande soundet som han graverade in redan på ”Arrival”, och jag tycker rent av att produktionskvalitén förfinats ytterligare. Framför allt så har Deen Castronovo äntligen fått rätt plats i ljudrummet och hans trumspel både smälter in i och driver på bandet.

Det stora utrops- och frågetecknet är förstås Pineda. Med en 25-årig karriär från Asien att luta sig mot är han långt ifrån någon duvunge. Närmast kommer han från filippinska The Zoo med vilka han gjorde sig bemärkt med ett antal Journey-covers där ekona av Steve Perry är spöklika. Och visst lånar nykomlingen några sångslingor av sin läromästare även på ”Revelation”, vilket för övrigt Steve Augeri också gjorde på ”Arrival”. Men där Augeri kunde låta syntetisk i de högre, utdragna partierna låter Pineda organisk och inspirerad.

Låtmaterialet på ”Revelation” håller en remarkabelt hög lägstanivå. Första halvan är klart livligare och innehåller de rockigare spåren där andra spåret ”Like a sun shower” bryter det rappa mönstret med ett själsmässigt återbesök till ”Departure”-albumet (1980). Andra halvan är mer tillbakalutad, men känns likväl aldrig balladtung. Över huvud taget imponerar kompositionerna med en enorm slitstyrka – albumet etsar sig fast och förefaller bara starkare och mer imponerande för varje lyssning. Emellertid hittar jag ännu ingen låt som riktigt kan mäta sig med topparna på ”Arrival”; ”Higher place” och ”To be alive again” är ju trots allt mästerstycken; men tack vare den positiva kraften som genomsyrar denna skapelse stakar Journey ut en riktning som utan tvekan är både fräsch och uthållig.

©