06.Sinister man
07.Hard habit to break
08.Nobody knows (Ballad of Andy & Glory)
09.Bona fide
10.I’m not lonely
11.Trouble

Hollywood-baserade Silent Rage följer härmed upp comebacken ”Still Alive” från 2002 med föreliggande musikaliska kovändning. Bandet spelade nämligen amerikansk arenarock i stil med Y & T och Alice Cooper så som dessa lät i slutet av åttiotalet, men på ”Four Letter Word” ger de sig ut på en rökig, lätt punkig glamscen som man inte riktigt känner igen dem på.

Å andra sidan hade Silent Rage ingen särskilt tydlig identitet när det begav sig för tjugo år sedan heller. Att låta som ovanstående referenser gjorde vid den tiden är mer ett tecken på hur konform hårdrocken lät än ett karaktärsdrag. Så att de låter Gilby Clarke, senast i Rockstar Supernova, ratta en underproducerad, stundom demoklingande nystart, rubbar inte mina cirklar.

Däremot tycker jag inte att den ruffiga stilen klär dem lika bra som den polerade gjorde. Melodikänslan som präglade de tidigare tre plattorna får här stå tillbaka för en offensiv attityd som vräker sig över lyssnaren. Den stökiga produktionen i sig är inte avhysande, den bidrar med viss charm och nerv, men sången blir kraftigt lidande. Särskilt påtagligt blir detta då den klart välljudande sångaren Jesse Damon av någon anledning överlåter micken till de andra medlemmarna, och avgjort svagare vokalisterna, i gruppen. Det blir inte bara förvirrande, det sänker dessutom helhetsintrycket och jag får känslan av att Damon hade gagnats av att styra upp det här företaget hårdare.

Kritiken till trots är plattan inte helt utan förtjänster. I sina bästa stunder är den medryckande och stimulerar partykörtlarna med sina oförargliga Kiss- och Alice Cooper-flörtar. Men när de försöker efterlikna Velvet Revolver faller de platt till marken.

Betyg: 5/10

©