05: Once We Were Kings
06: Of Splended Worlds
07: Dying Embers
08: Misterium Babel
09: Bazaar, The
10: Son Of Perdition (video)

Hollenthon bildades redan 1994 av några medlemmar i The Austrian Black Metal Syndicate och deras alterego projekt Vuzem. På Napalm Records tyckte man deras självproducerade platta ”Norici obscura pars” vilket i slutet av 1998 gav bandet ett skivkontrakt och strax efter bytte man namn till Hollenthon. 1999 kom ”Domus mundi” som följdes upp med ”With vilest of worms to dwell” 2001. Nu har det gått sju år och mycket har hänt. Bandet har fått en rejäl nystart med ”Opus magnum” och efterföljande konserter som i höst kommer att följas upp med en turné som dessvärre inte når vårt land. Jag hade velat se Hollenthon var musik beskrivs som Extreme dark metal och mörk är den men med stora nyanser. Lite får det mig att tänka på numera avsomnade Ungerska Even Song, Eloy, Thalarion och tidiga Therion. Det är samma mörka och mäktiga orkestrala ljudbilder i kombination med en ganska malande, smått mässande progmetal med ett otroligt driv i kompet. Jag är oerhört imponerad av Mike Gröger på trummor och Gregor Marboe på bas för oj, vilket samspel dom har.

Det ger bandet en fast platå att bygga vidare på och i Martin Arzberger har jag fått en ny favoritgitarrist. Jag är helfrälst i hans svepande, ibland ylande solon som ofta är långa och komplexa. I Martin Schirenc får han ibland hjälp med gitarrerna och när dom blir två får bandet ett än större tryck men det är som sångare han har sin största tillgång och för bandet är Martins vokala insatser guld värda. Han har en grov, otroligt kraftig mörk röst som går rakt in i skälen och samspelet med Elena Schirenc (jag gillar att dom är släkt alternativt gifta med varandra) vars röst också är väldigt kraftig men ljusare och några tonarter högre förstärker den redan stora och breda ljudbilden samtidigt som den förstärker intrycket av att det låter personligt.

Under 46:17 minuter får vi åtta låtar som alla är fantastiska saker. Inledande ”On the wings of a dove” anger tonen och skall jag nämna några fler är ”Dying embers” med sina sakrala körer som mässar sig igenom hela låten tillsammans med ett suggestivt driv som är makalöst. Det bryts av i några otroligt läckra break med passager som enbart hör hemma bland det allra bästa. Jag är helt såld och jag får gåshud av de underbara flöjterna i ”Misterium babel”. Dom i kombination av en malande monoton keyboard är bara så bra men hela plattan är otroligt bra. Tyvärr störs jag av den återkommande spökrösten på mitt promoex som skall bli till ett riktigt exemplar med tiden och nyfiken gör att jag kommer att införskaffa mig bandets samtliga plattor. Till nästa platta har jag vid sidan av spökrösten bara en önskan, jag vill veta vem som spelar keyboards för den som gör det är otroligt duktig!

I väntan på vad som händer med Therion rekommenderas dessa Österrikare å de varmaste och låt oss hoppas att den kommande turnén gör en avstickare eller över sundet när dom ändå är i Köpenhamn. Det här vill jag uppleva live för det här var en mycket, mycket positivt upplevelse.

9/10

©