Willowglass - Book of hours (Egen utgåva)

1. Argamasilla (11:04)
2. Willowglass (4:02)
3. The Maythorne Cross (10:39)
4. Book of Hours (7:13)
5. The Labyrinth (16:50)

Det tycks vara två tidsåldrar som attraherar skapare av nutida progressiv rock – framtiden och medeltiden. Just som jag avslutat recensionen av det futuristiska science fiction-albumet ”First contact/Last warning” med Jupiter Society, så dimper Willowglass ner i brevlådan, med Don Quixote och Sancho Pancha i medeltida kyrkfönstermosaik på omslaget. Här är det pastoral fantasy som estetiskt formspråk rakt igenom. Mycket smakfullt omslag förresten med vackert artwork av Lee Gaskings som doftar klassisk Antony Phillips och Pendragon.

Willowglass är ett musikprojekt av den brittiske multiinstrumentalisten Andrew Marshall och detta är projektets andra album. Enligt pressreleasen är syftet med Willowglass att skapa instrumental progressiv rock som ska fånga ljudet, känslan och andan av de stora progressiva akterna från 70-talet. Och det är ju Andrew inte ensam om att försöka uppnå. Det finns en uppsjö mer eller mindre lyckade försök att skapa pastischer på de klassiska giganternas musik, eller till och med försök att återskapa originalen, som exempelvis ”The musical box” och ”P-Floyd” gör. Hur väl lyckas då Willowglass med sin uppgift?

Ganska bra, tycker jag. Andrew hanterar diverse strängar, flöjter och tangenter men har haft omdömet att ta in Dave Brightman på trummor istället för att trycka på rytmsequensern. Keyboards dominerar ljudbilden och det är väl framförallt Tony Banks och de tidigaste Genesisalbumen som är referenspunkter. Avsaknaden av sång gör dock låtarna mindre gripande och dramatiska och det är lätt att uppleva att de består av snygga intron, mellanspel och melodislingor, men saknar vers och refräng. Dessutom är Willowglass sparsamma med instrumentella solon så det är harmonier och melodislingor som bygger låtarna. Det ger en känsla av man lyssnar på ett soundtrack, musik som skapar stämning och förstärker bilderna, men inte lever ett eget liv. Italienska ”Hostsonaten” spelar i samma liga.

”Book of hours” består av fem spår och det obligatoriska eposet heter ”The labyrinth”, en svit bestående av sex delar som klockar in på strax under sjutton minuter. Men innan Don Quixote rider in i labyrinten passerar vi de fyra första låtarna.

Inledande ”Argamasilla” är syntdriven, melodiös och relativt kraftfull. Här har Andrew inspirerats mycket av tidiga Camel och han bjuder frikostigt på klassisk mellotron och analogt syntljud.

Den 4 minuter långa ”Willowglass” bjuder på finstämd akustisk gitarr och flöjt. Meditativt och vackert, mycket Anthony Phillips-vibrationer. Tredje spåret ”The Maythorne cross” ger oss folkmusikaliska slingor och växlar fint i dynamik och stämning. En riktigt kraftfull avslutning höjer pulsen en aning. Titelspåret ”Book of hours” inleds med klassisk synt, mellotron och akustisk gitarr och här finns mer än en doft av Genesis ”Trespass”. ”The Labyrinth”, slutligen, är som sagt en svit och startar tjusigt med klassisk gitarr och klara Focus-referenser, för att sedan övergå i ett parti som skulle kunna platsa på ”The snow goose” med Camel. Som sig bör växlar sedan sviten mellan det akustiska och elektriska, det stilla och kraftfulla, och bjuder på ett potpurri av teman och ljud som kan relateras till diverse kanoniserade hjältar inom den progressiva musiken.

Konklusionen blir att Willowglass är trivsam lyssning rakt igenom. Samtidigt saknar musiken spets och spänning i många stycken. Albumet lunkar på i en behaglig, men relativt uddlös estetik, där frånvaron av en dynamisk sångare eller inspirerande solon innebär att en viktig dimension fattas i helheten. Intentionerna är goda och Andrew Marshall vårdar arvet från 70-talet i sitt sound och sina melodier, men Camel har Andy Latimers glödande gitarr och Genesis en dynamisk Peter Gabriel på de klassiska albumen, något som Willowglass inte har någon ersättning för. Bedömer man ”The book of hours” istället utifrån sina egna musikaliska förtjänster, utan jämförelse med klassikerna, så finns dock här mycket god musik att lyssna på.

Betyg 7/10

Hans-Åke Höber

©