05. A time and a place
06. This time this way
07. His voice
08. As a man thinks
09. A simple man
10. No returning

James LaBrie är naturligtvis mest känd som sångare i proggmetall-ensemblen Dream Theater, men parallellt med det uppdraget och diverse gästinsatser har han även haft bisysslor som MullMuzzler och Explorers Club. Det är dessa båda sidointressen – jämte ett par bidrag från hans medverkan på hyllningsskivor – som lyfts fram från LaBries gärningar på Magna Carta.

Materialet är inte fullt lika hårt och halsbrytande progressivt som kan vara fallet med Dream Theater; det är i stället LaBries sång som står i fokus. Sångmelodierna känns igen från hans huvudsakliga arbetsgivare men tillåts ta ut svängarna mer nu när han själv får bestämma. Låtarna visar prov på influenser från såväl Broadwaymusikaler som klassisk 70-tals progg och jag måste verkligen tillstå att ett långt bredare register framträder när han inte behöver forcera sången. När anslaget lättar låter han rent av som en själfull AOR-sångare utan att för den skull vilseleda oss Dream Theater-fans. Vidare har kanadensaren medverkat i hyllningsprojekt för band som Queen, Rush och ELP, av vilka de båda sistnämnda finns representerade här: ”Red Barchetta”, där James kalkerar Geddy Lees stämma och i vilken Steve Morse får jobba för att göra Alex Lifesons originalsolo rättvisa, samt ”A Time And A Place”, till vilken de båda Jethro Tull-bekantingarna Doane Perry (trummor) och Martin Barré (gitarr) i samspel med Hammond B3-virtuosen John Novello tillför ett fusionpräglat lynne.

Det är i synnerhet MullMuzzler-låtarna som klingar mest bekant. Här finns tydliga likheter med Dream Theater och trummisen Mike Mangini, med meriter från Extreme och Annihilator, drar ett tungt lass med den äran. Bidragen från Explorers Club ryms även de under Dream Theaters tak, fast då mer i avseende på att John Petrucci och John Myung medverkar än på hur kompositionerna låter. Ett annat intressant nedslag i sångarens karriär är ”This time this way” från Trent Gardners (Magellan, Explorers Club) rockopera om universalgeniet Leonardo da Vinci. Här får vi höra LaBrie göra rollen som da Vinci i en vacker duett med sångerskan Lisa Bouchelle (Mona Lisa i operan).

Dessa spännande utdrag tecknar ett porträtt som definitivt får mig att uppvärdera James LaBrie som sångare. Han må anses vara den svaga länken i Dream Theater, men lyssna på denna samling och du kommer att upptäcka att den länken är betydligt starkare än många tror.

©