06: E' La Colpa Nei Suoi Sogni
07: Conseguenze (alternate)
08: Shootout
09: Incubi E Sogni
10: Santificato (end Titles)
11: In Paradisum Deducant Te Angeli

Det kan tyckas märkligt att ge ut sin solodebut i form av ett soundtrack, men är man som Scott Hull en renommerad ljuddesigner så kan det bli på det viset. Nu visade det sig dock att filmbolaget i sista änden inte var intresserade av de ljudspår Hull hade skruvat fram under ett års tid (2006), men med benäget stöd av Relapse Records ges ”Requiem” ut ändå. Hull är annars gitarrist och producent för ett antal tvivelaktigt namngivna projekt, eller vad sägs om: Head in the Picklejar, Pig Destroyer, Agoraphobic Nosebleed och Japanese Torture Comedy Hour? Dessutom har han spelat gitarr med Anal Cunt – jo jag tackar!

Jag har svårt att tänka mig att de som uppskattar ovannämnda tortyrkompositörer känner igen sig i detta ljudkollage. ”Requiem” består av atmosfärskapande ljudeffekter som sveper fram och tillbaka – ungefär som Pink Floyd utan låtar – med inslag av väder, vind och vatten, samt simulerade röster. Det enda som egentligen bryter mönstret är den lunkande, country-klingande ”Shootout”, vilken varar i knappa två minuter. Nåväl, det drygt tre minuter långa stycket ” Il Funerale Di Bonnie” kan även det sorteras in under ”någorlunda systematiska tongångar”. Att Hull är gitarrist förstår man inte heller efter att ha hört detta fonetiska montage. Det mesta låter som om det vore skapat med synthar, fast med hjälp av teknikens under kan vissa partier säkert framföras med gitarr också.

Behöver du ett ljudspår till din egen mobiltelefoninspelade strandrysare eller något att tonsätta en mulen diabildserie med, så fungerar ”Requiem” alldeles förträffligt (inspelningen är nämligen knivskarp), men annars kan du lägga dina penningar på annat.

Betyg: 3/10

©