05. Wrapped in silence
06. Lies of a memory
07. Into the light
08. Out of the dark
09. Reprise
10. The last song

Som ett vattenkammat Threshold med Evergrey-färgade slingor, dock utan vare sig det naturliga fall eller den medfödda grundton de båda ovanstående ståtar med. Intrycken av schweiziska Appearance of Nothings debut hamnar således i en salong med många spegelbilder; de vill uppenbarligen att så många som möjligt skall känna igen sig i denna första reflexion.

”Wasted Time” visar prov på fin känsla för arrangemang och melodier; titelspårets växlingar mellan proggiga och symfoniska anslag är riktigt läckra. Vidare ståtar den med fin dynamik där de ofta använder sig av piano för att färga sin luftiga ljudbild. Det mest signifikativa för Appearance of Nothing ligger emellertid i sången. Gitarristen tillika grundaren Pat Gerber sjunger växelvis med bassisten Omar Cuna, och trots att de är tämligen begränsade var för sig lyckas de faktiskt med sina olika karaktärer åstadkomma klart fängslande sångarrangemang.

De båda balladerna ”Wrapped in silence” och ”The last song” är korta men effektiva; under tre minuter vardera och strategiskt placerade skapar de en balans som höjer skivans slitstyrka. Det nästan förpliktigande eposet finns naturligtvis också med när schweizarna bockar av sin checklista för hur ett proggalbum skall byggas upp; ”The science of light” – som består av spåren ”Into the light”, ”Out of the dark” och ”Reprise” – är en dramatisk trestegsraket på knappa 15 minuter där de flexar med musklerna på ett smakfullt sätt.

Jag saknar likväl lite nerv, lite djävlar anamma, för att ryckas med och känna att de verkligen vill positionera sig. De verkar så till vida pass benägna att leva upp till normen för melodiös proggmetall att deras identitet äventyras och riskerar att lösas upp i ett Appearance of Nothing.

©