19: Go the way you go

Nick D´Virgilio: Lead vocals, drums, guitar, keyboards
Alan Morse: Lead guitar, vocals
Dave Meros: Basses, vocals
Ryo Okumoto: Keyboards, vocals
James Keegan: Drums, vocals

När Neal Morse blev frälst för ett par år sedan och bestämde sig för att lämna huvudbandet Spock´s Beard samt att lägga ner superkonstellationen Transatlantic, blev jag som stor Spock´s Beard-fantast alldeles bestört. Skulle han för evigt försvinna ifrån progrockens finrum och hädanefter enbart ägna sig åt fanatiskt lovprisande. Tack och lov har han trots allt därefter öst över oss högklassiga produktioner i form av både cd:s och dvd:er. Många gånger med det kristna budskapet som huvudutgångspunkt, men musikaliskt har han liksom tidigare hållit samma höga kvalitet på samtliga alster.

Vad som skulle hända med Spock´s Beard i framtiden var däremot inte lika intressant, då Morse för mig alltid hade varit den störst lysande stjärnan i bandet. Som sångare och frontman, och dessutom huvudkompositör, hade bandet tillsynes urholkats på en oersättlig resurs. Vad gör då bandet?? Jo, man gör en Genesis!! Trummisen Nick D´Virgilio tar över leadsången och frontmannaskapet. Låtskrivarbördan delas upp mellan samtliga musiker i bandet, och arbetet med första plattan utan Morse inleds.

När så förstlingsverket “Feel Euphoria” dyker upp på marknaden är jag ganska kallsinning till att ens försöka ge det en chans, men efter en tid införskaffas ändå plattan, och jag måste till slut lite motvilligt erkänna att den ändå har rätt ok kvaliteter även om den, i min bok inte ligger i närheten av Morse-erans verk. “Feel Euphoria” har dock sedan den släpptes växt en hel del och har definitivt knappat in på försprånget, gentemot föregångarna. Efterföljande “Octane” inhandlades däremot genast när den släpptes och tillhör faktiskt även den, den långa skaran av högkvalitativa produktioner som detta fantastiska band har klämt ur sig under åren.

I fjol kom så det självbetitlade albumet “Spock´s Beard” och detta verk sopade undan alla eventuellt kvarvarande tvivel på bandets förmåga att fortsätta utan den forne frontmannen Morse. Här på detta ypperliga album hade alla i bandet hjälpts åt till att förfina, det enligt min mening unika sound som alltid har varit Spock´s Beards signum.

I samband med släppet av senaste plattan gjorde bandet, under 2007 en turné med 15 spelningar runt omkring i Europa. ”Spock´s Beard –Live”, filmades och spelades in 25 maj i staden Zoetermeer, på klubben De Boerderij, Holland.

Eftersom Nick D´Virgilio i huvudsak har lämnat trummorna till förmån för leadsång/gitarr/keyboards, har utmärkte trummisen James (Jimmy) Keegan kallats in för att turnera med bandet. Nämnde Keegan är inte bara en skicklig musiker utan också en spexare av stora mått, och som lite då och då ger sig ut och stagedivar och bodysurfar bland publiken.

Dvd:n inleds med en fartig och medryckande version av ”On a perfect day” från senaste släppet och hela bandet är ordentligt igång och öser rejält på sina respektive instrument. Kanonstart som följs upp med den betydligt äldre låten ”In the mouth of madness”, och därefter följd av ”Crack the big sky” från favoritplattan ”Day for night”. Sistnämnda låt inleds med ett snyggt trumintro av D´Virgilio, men trumstockarna lämnas snart över till Keegan, och Nick tar plats vid mikrofonen. Till en början hade jag lite svårt att ta till mig de äldre låtarna som man hade vant sig vid skulle ha Neal Morses ljuva stämma, men efterhand så insåg jag att D´Virgilio är en publikdomptör av stora mått, och saknaden efter Morse blev allt mindre ju längre in i konserten bandet kom.

Tyngdpunkten på låtmaterialet är ganska så självklart hämtat ifrån senaste plattan och nästföljande låt ”The slow crashing man”, signerad Dave Meros är just en sådan låt som gör att jag bara älskar Spock´s Beard. Stämningsfullt och vackert med sång i stämmor, dessutom inramat av ett oerhört inlevelserikt och själfullt gitarrsolo av Alan Morse. Ju längre bandet spelade, ju mer imponerad blev jag av just nämnde Morses gitarrspel. Han har en oerhörd förmåga att variera sitt spel och både lira tekniskt avancerat men framföralllt smakfullt och stilrent.

Nästföljande låt ”Return to whatever” är ett härligt intensivt och tekniskt instrumentalmästerverk hämtat från Alan Morses senaste soloplatta ”Serving suggestion”. Här visar hela bandet att man verkligen tillhör världseliten som musiker. Morse och keyboardisten Ryo Okumoto duellerar med varandra och växlar om med att leverera det ena häftigare solot efter det andra. D´Virgilio har nu tagit över trumpallen och visar även han att de gamla fina takterna ännu sitter i.

Bandet har hittat en skön mix genom att blanda gamla kända låtar ifrån hela Morse-eran, med de betydligt nyare låtarna ifrån den aktuella sättningens plattor. Dock är inte albumet ”Feel Euphoria” representerat med någon låt och ifrån ”Octane” är endast en låt hämtad. Denna låt ”Surfing down the avalanche” är en riktigt rockig låt med ett intensivt och tungt komp, och får nog betecknas som ett riktigt ”livespår” med sitt massiva utspel och röj.

Med två så skickliga trummisar i samma band är det ofrånkomligt att det blir en trumduell mellan herrar Keegan/D´Virgilio och den är kul att se/höra även för oss icketrummisar. Tekniskt och skickligt utfört och dessutom lagom långt.

När så trummisarna gjort sitt kommer i mitt tycke, dvd:ns höjdpunkt, den instrumentala ”Skeletons at the feast”, vilken i studioversionen genast blev en klar favorit. Låten är som sagt instrumental och har en fruktansvärt ”obekväm” taktart som jag knappt kan uttala, och där musikerna visar att det som görs i studion även ska kunna framföras live inför en kritisk publik. Alla farhågor ifall de skulle mäkta med detta otroligt svår stycke med konstiga tempoväxlingar, baktakter osv, faller på skam och jag sitter framför tv:n med ett lyckligt flin i hela ansiktet. Världsklass helt enkelt. Kan det bli bättre efter en sådan urladdning??

Tillbaka till tidig Morse-era genom låten ”Walking on the wind” från ”Beware of darkness”-plattan, och sedan är det dags för Ryo Okumoto att få en egen stund som solist i rampljuset. ”Hereafter” från ”Spock´s Beard” framförs lugnt och stillsamt med endast piano som ackompanjemang.

Det långa och mäktiga eposet ”As far as the mind can see” fortsätter den musikaliska resan, uppdelad i fyra delar framförs den i sin helhet och är bitvis mycket vacker och episk i sin framtoning. Bitvis intrikat och tekniskt, men ändå med tyngdpunkt på det känslomässigt finstämda. Alan Morse är åter den musiker som imponerar mest på mig genom ett par riktigt snygga gitarrsolon.

”Rearranged” avslutar på ett värdigt sätt den ordinarie konserten innan det är dags för bandet att lämna scenen innan de obligatoriska extranumren tar vid. För kvällen är det de underbara låtarna ”The water/Go the way you go” från allra första Spock-plattan ”The Light” som levereras som ett medley, och här bjuds det på klassiskt Spock-sound med massor av långa instrumentala prestationer av hög klass, där Okumoto framför ett mycket stilfullt och jazzigt keyboardsolo, och Alan Morse återigen glänser med sitt smakfulla gitarrspel, denna gång kryddat med wha-wha pedal.

Sedan är konserten slut och man inser att två timmar kan gå otroligt fort när man har med så här kompetenta musiker att göra, och en av mina absoluta trevligaste slutsatser är, att jag helt har ändrat uppfattning vad gäller Nick D´Virgilio. Min till en början lite avvaktande och misstänksamma inställning när det gäller honom som frontman är helt bortblåst, och jag kan bara konstatera att efter att ha avnjutit ”Spock´s Beard –Live”, finns inget annat att säga än att D´Virgilio är en minst lika kompetent frontman/gitarrist/keyboardist/trummis som Neal Morse. Känns tryggt att veta att jag i framtiden kan komma att få avnjuta nya kommande mästerverk både från Spock´s-killarna och Neal Morse.

Det enda som drar ner helhetsintrycket lite är det så kallade extramaterialet, som här endast består av ett 15 minuter långt, kronologiskt ordnat bildspel, inramat av bandets musik. Halvkul med lite gamla Spock´s-bilder, men tycker ändå att det känns lite magert för en sådan här i övrigt högst högkvalitativ produkt.

7,5 / 10

©