Hide and seek
Destiny calls
One last goodbye
Back in time
The black parade

Här är tredje albumet från storheterna i “Seventh Wonder” med en beskrivning progressive metal när det är som allra allra bäst!!!!!!

Det är ett koncept album som baseras på en familj och deras öde i en liten stad och i viss mån utrycket ”naturen har sin gång”. Redan vid första lilla ljudsnutten så reser sig håret och det har inte lagt sig än säkerligen ett 20-tal lyssningar senare. Detta är faktiskt helt makalöst bra och den berättelse som förmedlas genom musik, sångare osv. är helt lysande. Att berätta denna historia på ett så anmärkningsvärt bra sätt gör denna platta till en av mina absoluta favoriter all time high!!

Vid någon av dom första lyssningar så satt jag på motorvägen och spelade på lite x-tra. När ”One last goodbye” förmedlas rös man till lite extra och när handlingen fortskrev med bl.a  innehållet att patienten inte riktigt svarade på behandlingen (utan att avslöja för mycket) så föll faktisk en liten tår på undertecknad.

När jag sedan kom hem alldeles uppspelt till min sambo och berättade vad jag upplevt ville jag med densamma spela plattan för min käresta. Satte på den speciella låten och bad henne lyssna ordentligt på musiken men även att vara fokuserad på texten. När det speciella partiet kom så brast det igen, denna gången för oss båda. Tänk vad musik kan ge oss lyssnare.

Trots det relativt stora antalet lyssningar som jag under en kort tid haft tillgång till skivan så har den sannerligen från första stund varit som limmad i hjärnan. Fortfarande efter att en rad nya album börjat sin "inpluggning" ligger den där rotad och poppar upp. Värt att nämnas har en av mina husgudar varit med och jobbat i produktionen ”Mercy falls” nämligen Daniel Flores.

”Mercy Falls” har satt ordentligt djupa spår och känns som en av dom allra viktigaste releaserna  till dags datum, många lovord här men är ändå lite skeptisk till om det någonsin kommer ett album vilken etsar sig fast som denna. Man har ju trots allt hört en hel del musik även om det med säkerhet kommer att passera en ansenlig massa minnesvärda till!

En verklig toppenskiva i stil med grupper som Circus Maximus, A .C.T  och Minds Eye. Nu hoppas jag att jag får det "Stora" nöjet att se ”Seventh Wonder” kuska runt med "Mercy falls"?

Betyg 9,5

Niklas Johansson