07- Love is a game
08- Seems like a dream
09- I won’t cry
10- Return to zero
11- (Who will) save the world
12- For your personal amusement (reprise)

Mest känd i denna amerikanska kvintett är onekligen sångaren Ted Poley, vilken som bekant även sjunger hos New York-pudlarna Danger Danger. Tyvärr tyvärr har jag ingen djupare kännedom om det bandet än att de hade hits som ”Naughty naughty” och ”Bang bang”.

”For Your Personal Amusement” är ett slags cirkelkomposition som börjar och slutar med titelspåret uppdelat i albumets intro och outro. Däremellan presenteras tio stycken med två olika inriktningar. Första halvan är en blandning mellan skotska Gun runt deras ”Gallus”-period och dussin-AOR. Under den andra halvan får jag känslan av att producenten Charlie Calv (ex-Shotgun Symphony), även keyboardist på skivan, velat skapa ett slags tema. Vad det temat skulle vara vet jag inte, men av albumtiteln och det jag kunna lyssna mig till i texterna att döma kan det handla om något slags fristad undan ett förtryck. I ett par av låtarna får Poley dessutom dela sången med en icke namngiven sångerska, vilket skulle kunna styrka att en dialog och handling förekommer. Men någon information om detta har inte bifogats med promon.

Låtarna håller generellt en hygglig kvalitet rakt igenom, men bättre än ”Trapped” och ”(Who will) save the world” blir det aldrig. Dessa båda är kraftfulla och medryckande melodic rock bitar som skulle vara ännu häftigare med en mer karaktärsstark sångare än Poley. AOR-elementen är som sagt ganska harmlösa och någon köprekommendation kan jag inte utfärda. Dessutom dras skivan med ett tamt trumljud vilket drar ned helhetsintrycket ytterligare.

Betyg: 5/10

©