05: Iconic
06: These Empty Places
07: Duende
08: Paramount
09: The Lonely Views Of Condors
10: The Weight

Tyska Sieges Even grundades, enligt biografin, i München redan 1985. Själv fick jag upp öronen för bandet 20 år senare, då jag på rekommendation köpte albumet ”The art of navigation by the stars”. SE kategoriseras under ”Progressive metal” men den beteckningen är för mig missvisande. Ska man jämföra med andra band så ligger nog Rush och delvis Dream Theater närmast. Tydligen var de tidigare skivorna med bandet mer metalinriktade, men därom har jag ingen egen erfarenhet att förmedla.  Klart är i alla fall att ovan nämnda ”The art..” och efterföljande ”Paramount” bjuder på strålande, innovativ och egensinnig progressiv rock.

Gruppen har släppt 7 plattor och ”Playground” är deras första livealbum. Merparten av materialet kommer från de två senaste albumen, vilket ger mig en möjlighet att jämföra liveframförandet med studiomaterialet.

SE är tekniskt briljanta och trioformatet har, precis som hos Rush, fått gitarristen Magnus Steffen och bröderna Oliver och Alex Holzwart på bas och trummor att kitta ihop sina instrument till en organisk helhet, där melodi, rytm och komp vävs samman av de tre gemensamt. Ovanpå detta har sångaren Arno Menses fritt spelrum och han sjunger aldrig manierat eller forcerat. De innehållsrika och berättande texterna bärs fram kraftfullt och innerligt av Arno och hans varma och uttrycksfulla röst ligger långt ifrån de skrikhalsar eller growlare som dominerar inom den hårdare skolan.

Enligt pressreleasen så är SE:s liveframträdanden en fröjd för både öga och öra. Eftersom jag ännu inte haft möjlighet att se bandet live, så får jag bedöma utifrån vad jag hör och det är klanderfritt. Det är inte förvånande att bandet låter lika tight och avspänt professionella som på studioplattorna, däremot hade jag förväntat mig att de tagit ut svängarna lite mer live och bjudit på något överraskande. Men SE:s musik är så genomorganiserad så det är svårt att se var utrymmet för ett improviserat jammande skulle finnas. Varje låt är ett eget konstverk och tar vi till exempel den fantastiska ”The lonely view of condors” (som enligt Arnos mellansnack sålde tre ex som singel i Luxemburg) så innehåller den essensen i SE:s estetik; skörhet, kraft, läckert vävande av melodislingor mellan instrumenten och sången och dynamiken som gör att låten hela tiden lever.

Konklusionen blir att ”Playgrounds” är ett strålande dokument över en grupp som inte bara tangerar utan delvis överträffar Rush i klassen. Har du däremot bandets senaste studioskivor tillför liveinspelningen inte något avgörande nytt. Men visst är det skönt att höra att så tät och intrikat musik kan framföras utan skyddsnät och bortom studions möjligheter och knep.

Betyg 9/10

Hans-Åke Höber

©