06. Wrapped in silk
07. Killed by love
08. I'm hungry
09. The one that got away
10. Salvation
11. I am the spider/ Epilogue

Rockteaterns fader behöver ingen närmare presentation; hans påverkan på all effektsökande rockmusik står bortom allt rimligt tvivel. ”Along Came A Spider” är farfar fasas 25:e album och han visar inga tecken på att vilja sluta skrämmas.

Alice låter sitt klassiska sjuttiotal eka i en produktion utsmyckad med mer moderna effekter i denna skräckrockopera. Tankarna går till skivor som stilbildande temaalbumet ”Welcome to my Nightmare” (1975) och ”The Last Temptation” (1994), i vilka huvudpersonen heter Steven. ”Along Came A Spider” lanserar dock en ny psykopat, Spider, vilken föreställer sig själv som en spindel. Låtarna agerar tonsatta dagboksanteckningar för den diaboliske bödeln och Alice berättar på sitt sedvanligt skräckinjagande sätt om Spider som har fått för sig att han skall bringa åtta personer av daga – en person för vart och ett av sina ben. Storyn är dock något vag och jag tar nog i lite när jag kallar det för en skräckopera, utdrag ur en skräckopera vore mer passande.

Musiken är typisk Alice Cooper-rock; kantiga riff och skanderande refränger. Första halvan av plattan känns ganska spretig – många stilar kolliderar här – och det är inte förrän under balladen ”Killed by love” som Alice väljer en melodiös slinga för sitt berättarjag. ”Vengeance is mine” är en tyngre pjäs som påminner om hans metallalster från början av 2000-talet och ”Wake the dead” blandar Aerosmith och Beatles på ett lyckat sätt. Ett och annat AC/DC-klingande ackord dyker faktiskt också upp.

Över huvud taget är jag belåten med vad jag får höra. Alice är i fin form och variationen på låtarna gör det till en disc som håller för upprepade rundor, vilket den definitivt vinner på då produktionen kräver en tids tillvänjning. ”Along Came A Spider” tillfredsställer Alice-fansen, men är även en mycket lämplig inkörsport till alla de som inte lärt känna Alice Cooper tidigare.

©