8. Still Counting
9. Light A Way
10. Wild Rover Of Hell
11. I'm So Lonesome I Could Cry
12. Broken Man And The Dawn
13. Find That Soul

Danska Volbeat är ett av de mest hypade banden just nu och många anser att dom var bäst på Sweden Rock Festival. Om det har jag ingen åsikt för jag såg dom inte men nog skulle jag kunna tänka mig att se dom live någon gång för jag kan tänka mig att deras Elvis möter Metallica som möter Hank Williams på någon honky tonk bar i Amerikanska mellanvästern. Det är lite så man ser Volbeat vilket förstärks i ”Mary Ann´s place” med en icke namngiven inlånad kvinna som delar på sången med Michael Poulsen, bandets tatuerade och väldigt karismatiske ledare. Låtarna som är fjorton till antalet varav den sista, ”Making believe” något så udda som ett bonusspår på en promo.

Första gången tyckte jag inte om ”Guitar gansters & Cadillac blood” men efter så där fjärde gången har jag allt svårare att värja mig för bandets rockabillymetal och i Jon Larsen har jag fått en ny favorittrummis. Det är inte progressivt men ändå progressivt eller skall jag säga genialt för det här är en korsning av musikstilar som förenar samtidigt som det är något nytt. Hemma i Danmark säljer Volbeat´s plattor som smör vilket får mig att tro att det lär poppa upp ett odefinierat antal kopior men låt oss lägga ner energin på Danmarks överlägset hetaste band som gästar Sverige i mitten av december och den 12:e spelar dom på Brewhouse i Göteborg. Då får vi säkert höra ”I´m so lonesome I could cry”, en ytterst personlig tolkning av Hank Williams gamla låt som får nytt liv.

Michael Paulsen har en mycket bra och väldigt klar röst som väl harmoniserar med bands glättiga musik som är okay att lyssna på men jag vill inte påstå att den berör mig speciellt mycket. Det är lite för mycket hippvarning för att få mig på fall och efter sjätte låten börjar det låta lite väl mycket det samma men jag förstår att folk gillar det här för det här tar vid där Elvis slutade samtidigt som musiken är tidsenligt modern a la MTV.

6/10

©