Go slow
Bull may
Grafit
Down to play
Breakout
Through water

Med ”1000” gör Tona från Novi Sad i Serbien sin debut. Det är en väldigt färdig och komplett debut som visst spretar rent musikaliskt men spreta är exakt vad den här musiken skall göra. Den sticker ut i sin relativa enkelhet där den Amerikanska boggierocken finns i botten. På det ligger rak rock`n´roll, lite jazziga toner, några doser röjig skatepunk och en stor dos progressiv metal. Detta blandar bandets fem medlemmar ihop och ut kommer denna elva låtar långa debut som stannar på 43:56 minuter. Två av låtarna, ”Grafit” och ”Oreol” är på Serbiska medan resten sjungs på en mycket bra Engelska men så har George Almosthole en mycket bra och väldigt karismatisk röst som jag tror fungerar än bättre live men livekänsla finns det gott om på ”1000”. Produktionen är lagom ruffig utan att dofta garage vilket absolut inte behövs för trots att killarna är förhållandevis unga är dom redan fullfjädrade musiker som kan sina toner vilket Tona betyder.

I bandets båda gitarrister, Boris Radin och Filip Radovanov har Tona sin musikaliska vagga och båda hjälper George med sången vilket är en klar tillgång. Nu pratar vi inte om någon stämsång utan mer förstärkning av sången som får ett helt annat djup vilket är en av orsakerna att Tona sticker ut men jag vill även hylla det bastanta kompet i form av Bojan Kumovic på bas och Vladimir Ivancev Vova på trummor. Samtliga kan sin sak och i ”Pieces” är det ordentligt röj för att i ”Box” bli till en fantastisk laidbackballad med jazzinfluenser som jag inte kan få nog av. ”Go slow” är en häftig midtempoballad med stora progressiva tongångar och ett helt fantastisk gitarrspel som blir än fräckare i ”Down to play” där dom oväntade taktbytena avlöser varandra.

Jag hoppas att fler än undertecknad plus några till utanför Serbien får upp ögonen för hur bra Tona är för dom må säkerligen vara unga och från Serbien men det förhindrar dom inte från att vara ett mycket, mycket bra band som med rätt uppbackning kan bli hur stora som helst. Deras stora musikaliska bredd gör det lätt för många att ta till sig bandets musik och jag hoppas verkligen att man fortsätter med sin spretighet som har klar mersmak. Jag tycker helt enkelt väldigt mycket om ”1000” som i mitt tycke är en av årets bästa debutalbum hittills. Tyvärr går den inte att köpa här men hör av er så förmedlar jag kontakten för så bra är den.

8/10

©