12. The Cage
13. Last Drop Falls
14. UnOpened
15. San Sebastian (Revisited)
16. Ain't Your Fairytale
17. Replica (2006)

”Winterheart´s guild” (2003) kom att bli Sonata Arctica´s sista platta på Spinefarm Records och 2004 kom ”Reckoning night” på Nuclear Blast. Vad bytet av skivbolag berodde på vet jag inte men klart är att Sonata Arctica säljer vilket troligen är den mest troliga orsaken till detta samlingsalbum som kom för något år sedan. Att jag väljer att recensera den är för att den är mycket komplett och i motsats till mycket annat en mycket bra samling där man även har tagit med lite mindre kända låtar. Två låtar är med från ”Reckoning night” medan resten tar oss på en musikalisk resa bakåt i tiden. Självklart får vi underbara ”Kingdom for a heart”, allsångsfavoriterna ”Replica”, ”Full moon” och min personliga favorit, ”San Sebastian” men även mer udda låtar som ”Tallulah”, ”Broken” och ”The cage”. Totalt får vi sjutton låtar med en spellängd på nästan 79 minuter vilket höjer betyget ett snäpp.

Jag har alltid gillat Sonata Arctica´s powermetal som för det mesta går i upptempo. Tony Kakko är inte världens bästa sångare och visst brister det i dom höga tonerna ibland men vad gör väl det för det är få andra band som förmedlar en lika stor och framförallt äkta spelglädje. Deras musik gör mig glad och deras refränger sitter som klistrade vilket tyder på talang. I början av november gör Sonata Arctica två spelningar här i Sverige och någonstans i högen står jag och trallar med för band som Sonata Arctica behövs och det är inte för inte som dom anses tillhöra världseliten bland liveband. Nu låter senaste plattan inte riktigt likadant vilket möjligen tyder på en utveckling och jag gillar båda, så bra är dessa Finnar!

8/10

©