9. Encore Medley:
  - We All Need Some Light
  - Open Wide The Flood Gates
  - Open The Gates Part 2
  - Solitary Soul
  - Wind at My Back

När Neal Morse, den 26/5 2007 gästade De Boerderij, Zoetermeer, Holland med sitt nya band, dagen efter att hans gamla band Spock´s Beard hade varit där, så kan man nog lugnt konstatera att progfreaksen måste ha fått sitt lystmäte rejält tillfredsställt denna helg. Som inbitet Neal Morse / Spock´s Beard-fan har detta varit en enda gigantisk musikalisk lyckotripp av oanande höjder, där jag först fick Spock´s Beard – Live, i brevlådan, och kort därefter damp även denna dvd ner. Man undrar då om det inte kan bli lite för mycket av det goda?? Det omedelbara svaret är självfallet nej, och trots att det blir en hel del ganska kritiska jämförelser mellan alstren, blir ändå slutkonklusionen att slutprodukten av dessa båda besök har resulterat i, två ypperligt högkvalitativa konsertdvd:er.

Spock´s Beard – Live, fokuserade naturligtvis på den senare eran av ”Skäggens” musikaliska historia, men innehöll även ett stort antal klassiker från Morse-eran.  Sola Scriptura & Beyond lägger tonvikten på det senaste albumet med samma namn, men har dessutom ett antal andra högkvalitativa nummer representerade. Denna recension kommer enbart att handla om Dvd 1, då promomaterialet endast innehöll denna dvd, allt av ekonomiska skäl enligt skivbolaget. Lite synd då det definitivt inte ger en heltäckande bild av utgåvan. Ska ändå tillägga att andra dvd:n, innehåller en timmes lång ”Behind the scenes”-film som hade varit intressant att beskåda. Konserten som återges på Dvd 2 är inspelad 2006, på Columbia Club, Berlin., och bandet är nästan identiskt med den senare upplagan, bortsett från en annan gitarrist (Elisa Krijgsman).

Club De Boerderij har en tight och skön stämning och är ett perfekt ställe för konserter inom art/progrock-genren, och den entusiastiska publiken är ”på” ifrån första ton. För er som läst undertecknads recension av ovan nämnda Spock-dvd, på annan plats på denna hemsida, kanske kommer ihåg mina jämförelser mellan frontmännen Morse och D´Virgilio, och dessa mäns stora kapacitet både som musiker, men även som publikdomptörer. Efter att ha levt / lyssnat / sett dessa båda produkter i ett par veckors tid måste jag ändå, jämförelsevis ge en eventuell grenseger till Neal Morse!! Nick D´Virgilio är en musiker av mycket hög klass, men i min bok ligger han en bit efter giganten Neal Morse, då denne hanterar både gitarr, keyboards och framförallt leadsången på ett så professionellt sätt att det knappast inte kan bli bättre. Han har dessutom ett ungt och hungrigt liveband som för mig var helt okända, innan jag kom i kontakt med ”? – Live”, och man har sedan den utgivningen blivit ytterligare mer samspelt och tight, och utstrålar en musikalisk säkerhet och lekfullhet som styrs av Morse på ett magnifikt sätt.

På denna, den första av två dvd:er, bjuds tittaren/lyssnaren på en enda lång parad av magiska Morse-ögonblick, allt så extremt proffsigt och skickligt framfört att en djupare analys känns fullständigt överflödig. För den redan inbitne Morse-fantasten behövs inga fler superlativ för att övertyga, och för Morse-nybörjaren säger jag bara: Lyssna, se och njut!!

Neal Morse – Vocals, Guitars, Keyboards  *    Wilco van Esschoten – Bass, Vocals  *    Jessica Koomen – Vocals, Keyboards  *

Collin Leijenaar – Drums  *    Henk Doest – Keyboards  *    Paul Bielatowicz – Guitars, Vocals  *

9/10