06. Unbreakable
07. Hard time loving you
08. Young guns
09. Million miles away
10. 2 souls
11. Call of the wild

Sångaren Erik Mårtensson bildade Eclipse för snart tio år sedan, men på grund av instabilitet i bandets olika konstellationer har Mårtensson valt att ta det lite lugnt med skivutgivningen. Han har en trogen vapendragare i gitarristen Magnus Henriksson och tillsammans har de utgjort kärnan i Eclipse sedan debuten ”The Truth and a Little More” (2001). Två år senare kom ”Second to None”, vilken gav dem bevis för att de var kommersiellt gångbara. ”Are You Ready to Rock” är bandets tredje släpp och en häpnadsväckande vital nostalgitripp tillbaka till åttiotalet.

Albumet sparkar igång med en nästan övertydlig Whitesnake-pastisch. Mårtenssons sångmelodi och det ettriga riffandet från Henriksson för ovillkorligen tankarna till reptilernas ”1987/Whitesnake” och ”Slip of the Tongue”-album, låt vara att jag hör mycket Ozzy-erans Jake E Lee i sagda riffande. Och det är just det decenniet Eclipse omfamnar även fortsättningsvis. Vi exponeras för ljudminnen från tidiga Europe och tyngre AOR som Hardline (deras ”Double Eclipse” kom i och för sig 1992, men ändå) och det formligen sprudlar om bandet. Den redan nämnda kärnduon överträffar allt de tidigare framfört på skiva och i Robert Bäck har de en skinnpiskare som driver dem framåt som om de vore ett galärskepp. De allsångsvänliga refrängerna och smakfulla gitarrspelet lyfts till än högre höjder mycket tack vare Bäcks snärtiga och pådrivande spel. Och vet ni vad? Här finns inte en enda ballad som stjäl luften ur seglen!

Fantasifullheten i bandets musik är som ni förstår inte direkt överväldigande, men det är däremot det fräscha förhållningssättet. Energin, entusiasmen och kärleken till musiken gör att denna lyckokaka bereds plats vid samma smörgåsbord som H.E.A.T och Whitesnake sitter vid sedan tidigare i år. 80-tals retro blir inte mycket bättre än så här.

©