5. Inquisition
6. Letter Of The Law
7. Stay In The Light
8. Benediction
9. Light And Shadows
10.Tanz In Diw Dämmerung

Uli Jon Roth är för de äldre I församlingen mest känd som gitarrhjälte i tyska Scorpions. Även om Uli inte kom att få samma status inom 70-talshårdrocken som Ritchie Blackmore, så har han åldrats, eller mognat ska man kanske säga, med desto mer musikalisk friskhet än Blackmore. Bland annat har han experimenterat med nya gitarrmodeller som täcker större omfång i toner och kan spelas i oerhört högt register.

Efter att ha hoppat av Scorpions i slutet av 70-talet, startade Uli bandet Electric Sun, en mer psykedelisk och bluesig trio. Men från och med mitten av 80-talet har han ägnat sig åt mer av klassisk musik, programmusik och rocksymfonier. Det neo-klassiska draget, som man hittar redan hos såväl Purple som Scorpions har ju inneburit ett lyft för den klassiska musiken inom vissa hårdrockkretsar. Yngvie Malmsteen vill ju vara gitarrens Paganini och till och med Metallica var ju tvungna att prova på att spela med en symfoniorkester. Inom progressiv metal är hela estetiken hämtad från vivace-partierna hos Mozart och Bach. De tyngre grabbarna finner inspiration i Wagner, Orff´s ”Carmina Burana” och Holst´s ”The planets”.

Egentligen har den symfoniska rocken inte haft riktigt den ingången i den klassiska musiken, utan mer inspirerats av den och skapat en intrikat och innehållsrik musikform, som bär den klassiska musikens kännetecken, men inte skapat pastischer på den, om man bortser från band som Ekseption och ELP som gjort ”covers” på klassiska stycken.

Uli Jon Roth´s ”Under a dark sky” hamnar någonstans mitt emellan pastischen och det genuint progressiva. Att han är en strängbändare av klass är uppenbart och jag tycker han förvaltar sin talang på ett smakfullt sätt. Det är inte bara excesser i blixtrande löpningar utan en avvägning mellan det lyriska – tänk David Gilmore – i inledande ”Benidiction”, det kraftfulla men innerliga i ”Inquisition” till det symfoniskt dramatiska och mäktiga i eposet ”Tanz in die Dämmerung”, med kör och allt. Visst finns det partier på skivan som passerar som ”mycket väsen för ingenting” och som känns ganska tungfotade. Dessutom tappar bandet en del av det distinkta i mixen, då symfoniorkester, solister och kör ska få plats i ljudbilden. På det stora hela är dock ”Under a dark sky” sympatisk och ambitiös, ja överambitiös och till och med pretentiös skulle säkert en del säga. Plattan är omväxlande och full av musikaliska stilar som ändå känns sammanhållna i ett helhetskoncept, vilket ju en opera bör vara. I avslutandet ”The magic word” sammanfattas dessutom verkets budskap i kraftfulla refrängen ”Stop killing – ´cause it´s always wrong”, och det framstår klart att Uli också vill förmedla en sedelärande berättelse och få oss att ta ställning för det goda. Banalt? Ja, kanske, men hellre en genommusikalisk mysfarbror än poserande domedagsprofeter.

Betyg 8/10

Hans-Åke Höber

©