9 Morpheus
10 Consider It
11 Manzanar
12 Babies In The Bath (instrumental)
13 Dance Of Solitude
14 Gallery 2008

Huvuddelen av detta riktigt angenäma band består av Vivien Lalu (Lalu, Hubi Meisel) Keyboard, Joop Wolters (en holländskt gitarrsnille), Matt Bissonette på bas och brodern Gregg Missonette på trummor. Det mesta av det verbala sköts av en herre i de  flesta kretsar inte helt okända sångaren Göran Edman. Här finns även två ytterligare eminenta vokalister i form av  Björn Jansson (Ride The Sky, Tears of Anger) och  Henrik Båth (Darkwater, Harmony). Bland gästmusikerna finner vi namn som Virgil Donati (Trummor) och Marco Sfogli (Gitarr).

Oj oj oj vad detta var trevligt! Det känns som att bitvis dyka in i det avsomnade projektet ”Xsavior” vilket inte är helt fel. Personligen tycker jag att det var synd att det nu bara blev ett album från dessa om än ett lysande sådant med titeln ”Caledioscope” I brist på ytterligare skivor från denna konstellation så känns detta som en mycket kompetent arvtagare fast möjligen med mer fokus på det progressivare elementen och det lite hårdare tongångarna, och inte mig emot. Man får sannerligen ut mycket av denna skiva, inte minst på grund av de tre vokalisterna.

Tyckte redan vid första lyssningen att OJ här var det tvära kast från det finstämda till riktigt avancerade och tunga partier. Har nu vid ett ganska stort antal lyssningar fått detta alster till en klar favorit i hyllan och kommer utan tvekan att rekommendera ”Shadrane” till både vänner och bekanta. Här borde det finnas nåt som tilltalar alla så väl som gitarronanisten, metal killen/tjejen och ”audionörden” som föredrar finstämd musik i sina vassa högtalarna, för produktionen är helt suverän och kan avnjutas i båda ändlägena soft liksom fullt kräm. Låtmaterialet håller också mycket hög standard rakt igenom och REKOMMENDERAS VARMT!!!

Betyg 8,5

Niklas Johansson

Joop Wolters känner säkert en hel del av er som en ypperlig gitarrist fast i genren progressive metal kanske han är mer som en nyhet. Med taktsektionen Matt och Gregg Bissonette (Joe Satriani, Steve Vai mm) och de svenska vokalisterna Göran Edman (behöver ingen presentation), Björn Jansson (Tears Of Anger, Ride The Sky, Beyond Twilight) och Henrik Båth (Darkwater, Harmony) känns detta redan som ett vinnande koncept.

Ingredienserna i det typiska progressiva metalgenren finns där. Musiken sträcker sig dessutom över de musikaliska gränserna och ger oss flertalet genreövergripande inriktningar att insupa. Inslagen från stilar som goth metal, 70- talets progressiva stilbildare och den mera moderna mörkare progressiva musiken. Fler element som kan associeras till filmmusikens olika former är också något vilket bör nämnas.

Får erkänna att jag hade tröttnat en del på musikstilen progressive metal, men med den senaste tidens riktigt bra och upplyftande skivsläpp som Shadrane`s  "Temporal", vaknade definitivt intresset åter. Variationen på plattan är slående utan att musiken spretar och både det instrumentala men kanske allra mest sången är riktigt imponerande.

Ljudbilderna serveras med finess och produktionen går heller inte av för hackor så här är det bara att kapitulera, ett av de starkaste albumen på flertalet år inom den progressiva metalstilen har anlänt.

8,5/10

©