5. Death Before The Mast
6. Terror On The High Seas
7. Set Sail And Conquer
8. Of Treasure
9. Wenches & Mead
10. Flower Of Scotland

Gavin Harper och Christopher Bowes bildade det som under några år var ett band som spelade på pubarna runt om i Skotland. 2006 spelade dom in en EP som dom släppte i egen regi och strax efteråt anslöt sig Dani Evans på bas och Doug Swierczek på trummor. Dessa ersatte de sedan en tid inhyrda gästmusikerna vilket var ett steg i bandets utveckling som till slut blev Alestorm.

Tidigt förra året fick bandet ett bakslag när Doug plötsligt lämnade bandet och han ersattes av en god vän som även var och är en ytterst kompetent ersättare vid namn Ian Wilson. Efteråt började man skapa det som kom att bli den här plattan samtidigt som man myntade uttrycket ”Scottish pirate metal” och visst finns här vissa likheter med ett annat piratemetalband, Running Wild.

Nu låter Alestorm absolut inte som någon Skotsk kopia utan som ett Skotskt band men väldigt egen profil. Musiken är full av energi, kraft och humor i mängder. Det rycker i benen och man vill dansa med i bandets vilda, svängiga och ganska enkla musik men att musiken är enkel betyder inte att den är dåligt. Snarare är Alestorm ett band man bara vill ha mer utav och med fyra fantastisk musiker på gott humör gör det inte saken sämre. Låtarna är tio till antalet och det går inte att plocka ut någon för samtliga håller högsta klass. Speltiden på strax över 41 minuter är aningen för kort men det är bara en plump i protokollet som med råge vägs upp av en fantastisk produktion.

Jag älskar ”Captain Morgan´s revenge” och jag väntar redan på nästa platta. Till dess lär jag spela sönder mitt exemplar för den har sin givna plats närhelst man vill bli på gott humör och jag hoppas att Alestorm tar sig hit för det vore en dröm att få svänga loss till dom live.

9/10

©