6. Daughter of the sun
7. Green dragon
8. Awakening
9. Epic dreams
10. Moontower
11. The star of high hope

Förra plattan, ”Evernight” var den som fick upp mina ögon för Finska Battlelore vars historia går tillbaka till 1999 när gitarristen Jyri Vahvanen och basisten Miika Kokkola startade bandet. En demo, ”Warrior´s tale” kom samma år. 2002 skrev dom på för Napalm Records och med kontraktet kom debuten, ”… Where shadows lie”. Den blev främst uppmärksammad för sitt Toikentema som har kommit att bli lite av Battlelore´s signum liksom uttrycket Epic fantasy metal som främst kritikerna och för all del Napalm Records kallar musiken för.

Efter en oerhört lyckad turné 2004 lämnade Miika bandet av personliga skäl vilket även Patrik Mennander på sång gjorde. Dom ersattes av Tomi Mykkänen på sång och basisten Timo Honkanen och då har vi dagens sättning med Kaisa Jouhki på sång i spetsen. Hon har en sagolikt vacker röst som är både spröd och kraftig på samma gång. Duetterna med Timo som i smått fantastiska ”Voice of the fallen” visar att rösterna hör ihop där det mörka möter det ljusa och vackra utan att det blir dravligt. Än mer betagande blir det i underbara balladen ”Daughter of the sun” som är min absoluta favorit men avslutande ”The star of high hope” är nästintill väl så bra. Nu är det här en otroligt jämn platta där det grova, smått brutala möter det ljusa och vackra. Nyanserna är påtalande och fantastiska vilket skapar ett otroligt djup där Maria på keyboards och flöjt dominerar ljudbilden som emellanåt bryts av med svävade och ibland ylande gitarrer. Detta ger en ganska speciell ljudbild som är unik vilket säkerligen har gett och kommer att ge Battlelore en trygg bas att bygga vidare på.

”The last alliance” är en mycket, mycket bra platta och leta gärna efter den limiterade utgåvan som innehåller en bonus DVD som är inspelad på The Female Voice Festival 2007. Där visar Battlelore upp ännu en sida, sina enorma liveframträdanden för det här är bandet som snarare ger tusen än hundra procent på scen.

8/10

©