09. The first time
10. Pvt. Ledbetter
11. In a hole again
12. The game
13. My way (bonus)
14. What a shame (bonus)

Sacramentos Tesla gjorde sig berömda för sin jordnära, skitiga men ändå melodiösa rock´n´roll i slutet av 1980-talet. Sedan, efter den brutalt underskattade ”Bust a Nut” (1994), dalade karriären kraftigt och bandet upplöstes. 2004 kom de tillbaka med ”Into the Now”, vilken återintroducerade bandet i god form och med en uppdaterad ljudbild – ett sound som de fördjupat ytterligare med en än mer nedstämd presentation.

Tesla har ett tilltalande vemod, ett slags bluesigt anslag med melankoliska melodier, som alltid tilltalat mig. Och sanningen att säga så hade jag till en början svårt att finna mig tillrätta i alla dystra gråskalor på ”Forever More”. Dynamiken och nyanserna i musiken är mer beslöjade nu än tidigare, men med upprepade lyssningar lossnar det och Teslas karaktäristiska uttryck framträder. I synnerhet halvballaderna ”Just in case”, ”Falling apart” och ”The first time” har goda utsikter att slå sig in i bandets liveset. Det finns även ett par tyngre spår, med den strålande titellåten i spetsen, där de lyckas balansera de nedstämda gitarrerna med god dynamik.

Med det livskraftiga framträdandet de gjorde på sommarens Sweden Rock Festival i åminnelse känns det dock som att de snabba låtarna från back-katalogen får dra ett tungt lass även i framtiden. För så fort tempot höjs på ”Forever More” blir det punkigt nervöst, vilket jag inte gillar alls. Teslas texter; deras samhällsskildringar och samtidsbetraktelser har alltid varit påtagliga; är däremot alltjämt av högsta klass. Inte minst är de ”svåra” kärleksbudskapen personliga och sympatiska utan att för den skull bli kitsch.

På det stora hela är detta ett bra album (Tesla är alltför begåvade för att göra något sämre än bra) och en handfull av spåren håller riktigt hög klass. Däremot är jag inte nöjd med vare sig ljudbilden eller den inbördes ordningen mellan låtarna – musiken flyter inte så bra som den skulle kunna göra – och sammantaget blir detta Teslas minst intressanta album till dags dato.