4. Waves of war
5. Dying in the rain
6. Fighting
7. Shadow rider
8. Lonely ball of fate
9. Guardian

Borås mest ihärdiga och konsekventa metallmusiker är utan tvekan gitarristen Mikael Dahl. Han har varit sitt koncept och band trogen sedan 1992 och aldrig väjt för att gå den långa vägen i sin strävan att upprätthålla Crystal Eyes.

På album nummer sex hör vi renodlad heavy metal såsom den såddes i Tyskland under 1980-talet. På checklistan hittar vi således band som Accept och Helloween, mest med avseende på riff och melodier, men även i de direkta och skanderande refrängerna. En del influenser från brittiska metalltitaner som Iron Maiden framträder också i vissa av melodislingorna.

Dahls produktion är utmärkt; balansen mellan de ettriga, bitande spåren och tyngre partier är välavvägd, och inslagen av akustisk gitarr och keyboards gör ljudbilden mer nyanserad. Dessutom har Crystal Eyes den goda smaken att jobba med dubbla bastrummor på ett sätt som förstärker intensiteten i låten istället för att göra det till ett fundament i musiken.

Den kraftfulla akustiska finalen ”Guardian”, vilken för övrigt sjungs av Dahl (övrig sång tar nyanlände dansken Nico Adamsen förnämligt hand om), stämningsfullt uppbackad av en klassisk Accept-kör, hör till de mest angenäma överraskningarna på plattan. Men kvalitén på låtarna är genomgående god, på den första halvan av skivan rentav riktigt stark, och jag kan utan förbehåll rekommendera den till alla anhängare av melodiös åttiotalsmetall. Låt vara att influenserna ibland lyser igenom väl starkt, men ändå anser jag detta vara långt charmigare än Hammerfall.